Bergen worden buschauffeurs te veel

Buschauffeurs in Zwolle boycotten een drukke winkelstraat. Er liggen te veel verkeersdrempels.

Hij komt op geen enkele topografische kaart voor, maar volgens buschauffeurs in Zwolle bestaat `de Assendorperberg' echt. Het is de bijnaam van een nieuwe verkeersdrempel in de Assendorperstraat, een drukke verkeersader richting het centrum. De drempel is er aangelegd nadat de straat omwille van de verkeersveiligheid als `30-kilometerzone' is ingericht. Er lagen al drie verkeersdrempels, maar met de Assendorperberg is er een vierde, hogere, drempel bijgekomen. ,,En dat is tegen de afspraken'', zegt buschauffeur P. Beuzenberg.

Met de gemeente was afgesproken dat er in Zwolle geen verkeersdrempel bij zou komen. De Zwolse buschauffeurs van vervoersmaatschappij Connexxion boycotten daarom uit protest de Assendorperstraat en rijden voorlopig een blokje om. De actie is bedoeld om een signaal af te geven. Hoewel Nederland bezaaid is met verkeersdrempels, is de situatie in Zwolle volgens Beuzenberg `extreem'. Op de Zwolse busroutes liggen in totaal 75 drempels. ,,En dan tel ik rotondes, druppels en ander onheil nog niet eens mee'', zegt Beuzenberg.

De gemeente Zwolle heeft begrip voor de klachten van de chauffeurs. Ter compensatie van de vierde verkeersdrempel in de Assendorperstraat is toegezegd dat elders op de route een verkeersdrempel verdwijnt, maar dit kan nog wel even duren. Voorzitter M. Teutscher van de winkeliersvereniging Assendorperstraat vindt het vreemd dat juist zijn straat onderwerp van conflict is tussen de gemeente en de buschauffeurs. De verkeersremmende maatregelen zijn na overleg met Connexxion een stuk minder ingrijpend, dan aanvankelijk de bedoeling was. ,,Er zitten geen knikken in de weg en de drempels zijn minder hoog. Ik kan in ieder geval probleemloos met mijn auto met een snelheid van honderd kilometer per uur door de straat rijden.''

Buschauffeur Beuzenberg geeft toe dat de Assendorperstraat niet de meest bus-onvriendelijke straat van Zwolle is. ,,Maar dit is voor ons een principezaak. Elke drempel is er één te veel'', zegt hij. Per dienst van acht uur rijdt een Zwolse buschauffeur gemiddeld over negentig drempels. Dat zijn 20.000 drempels op jaarbasis. ,,Eén jaar gaat nog wel, maar een chauffeur die twintig jaar achter het stuur zit, krijgt echt slijtage in zijn nek en schouders.'' Een kwart van de ziekmeldingen bij buschauffeurs heeft te maken met nek-, schouder- en rugklachten. Een deel is rechtstreeks toe te schrijven aan het toenemende aantal verkeersdrempels en rotondes, zo blijkt uit een onderzoek van enkele jaren geleden in opdracht van de vakbond FNV Bondgenoten.

Voor de hoogte, vorm en aanleg van een verkeersdrempel bestaan inmiddels regels, maar niet is vastgelegd hoe vaak een buschauffeur over een drempel mag rijden. Busmaatschappij Connexxion zegt te maken te hebben met conflicterende belangen. Enerzijds is er de verkeersveiligheid, anderzijds de gezondheid van de chauffeurs en de bedrijfseconomische kant van de zaak. Meer drempels betekent dat een bus langer over een route doet. ,,En elke minuut is geld'', aldus woorvoerder H. Opmeer. De vervoersmaatschappij pleit ervoor drempels busvriendelijk te maken of om ze direct achter een halte aan te leggen, zodat er geen tijd verloren gaat.