Stoere motorrijders in Russisch circus

Als Hell's Angels rijden ze de circuspiste binnen: twee mannen in leren broeken, rijdend op blinkende motoren. Op bonkende muziek van Bruce Springsteen volgen twee mannen op steps. Een meisje met zwarte zonnebril en leren jack vult de bende aan. Vanaf de tegenover elkaar opgestelde motoren worden de twee jongens door de binken tegelijkertijd over en weer geworpen. Rakelings vliegen ze over elkaar heen. Vervolgens ligt één op het zadel met zijn benen in de lucht. Met een sprong duikt de jongen met hanenkam op zijn voeten, waarop hij in een ongelooflijke vaart als een tol wordt rondgedraaid.

Dit verrassende optreden in Maestro van het Groot Russisch Staatscircus steekt voor de pauze ver boven de andere onderdelen uit, hoewel ook de acrobatiek van de vijf trapezewerkers indrukwekkend is. Feilloos weten ze elkaars handen na dubbele salto's en zweefduiken weer te vinden. De spanning stijgt als ze zich in het donker, wanneer hun fluorescerende witte pakken oplichten, van zo'n dertig meter hoogte in de vangnetten laten vallen en hoog opveren.

De act van de `Maestro', gekleed in rood jacquet en zwarte broek, die als de `knettergekke' spreekstalmeester de show op een komische manier aan elkaar zou moeten praten, werkt niet. De dronkeman, zwalkend en struikelend, stoeiend met zijn microfoon en standaard, kan slechts bij een enkel kind een lach ontlokken. In zijn solo-optreden na de pauze krijgt hij meer bijval, hoewel ook dit voorspelbare kunstjes zijn. Hij tuimelt van een metershoge springplank op een trampoline, stript tot hij in rood-wit gestreept mannenbadpak met lange pijpjes staat, spuugt zijn tanden uit en spuit het publiek met water nat.

Een stuk grappiger dan de Maestro zijn de clown Konstantin Oestiantsev en zijn strak in het pak gestoken collega. Begeleid door twee circusorkesten betrekken ze mensen uit het publiek in hun act. Een oudere man wordt belachelijk gemaakt als hij met draaiende billen een hoelahoep in beweging moet houden. De clown zoent ook een wat verlegen meisje uit het publiek vol op de mond, tooit haar in een witte sluier, waarna zij in de armen van de gladde compagnon onder de klanken van de bruilofts-mars sierlijk afgaat. Om jaloerse blikken van haar vriend te ondervangen, is van tevoren een spijkerjack over hem heen gegooid.

Vervolgens jongleert de clown, verstrengeld met zijn vrouwelijk tegenhanger. Zij weten zo'n acht plastic teiltjes in de lucht te houden. Iets wat hun collega in een eerdere jongleertruc met ballen en kegels niet lukte. Of het er nu drie of vijf waren, telkens vielen ze op de grond.

De dieren ontbreken niet bij het 135 leden tellende circusgezelschap. En zo hoort het. In het nummer `Junglebook' balanceren tijgers, een leeuw, een poema en een zwarte jaguar gedwee over een wat wankele stellage. Hoewel de gracieuze dieren alleen al door hun verschijning imponeren, is het optreden weinig verrassend. Datzelfde geldt voor de verdwijningen bij de illusionist Magic Polo. Hij tovert zijn assistente om tot een Bengaalse tijger of stopt haar in een kist en doorklieft haar met een dolk. Polo is dan wel niet vernieuwend, toch blijft zijn act magistraal.

Net als het eerste deel, eindigt ook het laatste ruig. Vijf gespierde mannen met ontbloot bovenlijf en in strakke zwarte broeken met vlammend zilveren opdruk laten een fantastisch staaltje turnkunst zien. In razendsnelle vaart zwiepen de vijf als aapjes langs elkaar heen in een dubbele stalen constructie: perfect getimed millimeterwerk.

Voorstelling: Maestro van het Groot Russisch Staatscircus. Gezien 31/7 Apeldoorn. Aldaar t/m 4/8. Toernee t/m 5/1. Inl. 0900-1122 333 of www.ruscircus.com.