De hoesjes van karton en kunststof liggen sinds kort in vele varianten in de winkel en worden gebruikt om de recent vergrote gezondheidswaarschuwingen op sigarettenpakjes te verbergen. De hoesjes met opschriften als ,,Sigaretje doven? Whaaat? Oostindisch zeker!'' en ,,Gatverpielekes da's pas lekker!'' verbergen teksten als ,,Roken is dodelijk'' en ,,Rokers sterven jonger''. Vanaf september moeten op alle sigarettenpakjes in Europa de grotere en vettere nieuwe waarschuwingen staan.
Ook de Rotterdamse verkoopster Linda Meijer, die een brandende sigaret tussen haar vingers houdt, vindt de hoesjes onzinnig. ,,Iedereen weet toch dat roken niet goed is'', zegt ze. ,,Mensen die die hoesjes kopen, houden zichzelf voor de gek.'' Zelf rookt ze Camel: daarop staat nog de oude waarschuwing.
De Leiderdorpse meubelhandelaar René Hof is naar eigen zeggen de bedenker van de hoesjes. ,,Na een tv-uitzending met daarin een woordvoerder van Philip Morris die de nieuwe gezondheidswaarschuwingen aankondigde, ging ik wat knippen en plakken. Ik kreeg op mijn hoesjes positieve reacties en heb toen een proeforder gemaakt. Vervolgens richtte ik met twee vrienden het bedrijf Sigibox op.''
Concurrent Roland Schaaper van verpakkingsproducent Rodekoratie stelt dat het idee van de hoesjes niet kan worden beschermd. ,,Mensen bedenken die hoesjes onafhankelijk van elkaar. Alleen de teksten kun je auteursrechtelijk beschermen. Ik begon met de hoesjes, nadat van de detailhandel – dus indirect van de klanten – het verzoek kwam iets te doen aan die gezondheidswaarschuwingen.'' Schaaper denkt niet dat de handel in hoesjes een lang leven is beschoren. ,,Ik schat zo'n twee maanden. Bedrijven uit landen als China komen eraan: die maken het product veel goedkoper.''