Duitsland, ook onze wereldkampioen

Rare taferelen morgen in de namiddag. Duitsland heeft in de 83e minuut 1-0 gemaakt tegen Brazilië en nog geen tien minuten later rijden toeterende auto's door de straten. Huis aan huis wappert vrolijk de Duitse driekleur in de Hollandse tuintjes. Deutschland Weltmeister!

Onbegrijpelijke vergezichten? Dat valt wel mee, voor wie een onlangs verschenen onderzoek van ABN Amro heeft gelezen. De financiële belangen van het voetbal gaan verder dan het productiviteitsverlies in de deelnemende landen als gevolg van de televisie-uitzendingen overdag.

De economische gevolgen van het wereldkampioenschap voetbal zijn zelfs aantoonbaar. Dat geldt niet zozeer voor de gastlanden Japan en Zuid-Korea die hoogstens door de bouw van een aantal voetbaltempels de economie een stimulans hebben gegeven. Ook toen Nederland twee jaar geleden de Europese kampioenschappen organiseerde heeft dat nauwelijks tot meetbare effecten geleid.

Maar bij de winnaar van het toernooi is dat zeker wel het geval. Volgens ABN Amro zorgde het kampioenschap van Frankrijk er in 1998 voor dat het consumentenvertrouwen maandenlang op een niveau stond dat in geen 20 jaar was bereikt. En het ging niet alleen om vertrouwen: de detailhandelsverkopen stegen dat jaar maar liefst met 4 procent.

Twee jaar eerder, toen Duitsland Europees kampioen werd, kwam de al anderhalf jaar durende daling van het consumentenvertrouwen direct tot stilstand. Het nieuwe optimisme bij de Duitse burgers sloeg pas negen maanden later om.

Het spreekt vanzelf dat Nederland als grote exporteur een van de echte winnaars is van een hersteld consumentenvertrouwen in Duitsland. De grootste markt van Europa behoort al jaren tot de achterblijvers in Europa.

Natuurlijk zijn de gevolgen voor Duitsland zelf het meest imponerend. Juist het sobere, gedegen voetbal (in zes wedstrijden slechts één doelpunt tegen) kan de betrouwbaarheid van het Duitse product weer op de kaart zetten. Efficiënt in de sport, efficiënt in de fabriek. Alleen wat de rol van de dominante Schwalbe in deze theorie van ABN Amro doet, is niet helemaal duidelijk.

Een overwinning voor Brazilië brengt ons nauwelijks enig gewin, daarvoor zijn de banden met het land niet nauw genoeg. Bij de bookmakers is een Latijns-Amerikaanse het meest waarschijnlijk. Dan gaat de zomerbonus mooi aan de Hollandse neus voorbij, tenzij minister Zalm bij diezelfde bookmakers een paar honderd miljoen op Brazilië zet. Zonder kostbare deelname aan het WK is Oranje zo altijd van winst verzekerd.