DE WEEK

Volgende week is

het wereldkampioenschap voetbal alweer afgelopen en je houdt je hart vast welke reddingboei de steeds verder in het slop rakende en door talrijke schandalen geplaagde economie dan nog kan worden toegeworpen. Voor Duitsland komt een eventuele wereldtitel drie maanden te vroeg, want bondskanselier Schröder kan wel wat voetbalbalsem gebruiken voor de Duitse economische malaise, door zijn opponent Stoiber tot inzet van de verkiezingen in september gemaakt. Een wereldtitel voor Duitsland is echter reëler dan een economisch mirakel waar Schröder nog voor de verkiezingen op hoopt.

Het economisch opportunisme in eigen land wat het WK betreft sloeg echter alles. In Den Haag vatte het idee post dit najaar snel een Nederlandse handelsdelegatie af te vaardigen naar Seoul om de voetbalsuccessen van Guus Hiddink met Zuid-Korea via bedrijfscontracten in klinkende Nederlandse munt om te zetten. Het wachten is nu op het idee om een MBA-diploma te koppelen aan een trainersdiploma uit Zeist; universiteit Nijenrode te laten fuseren met het KNVB-sportcentrum. En daarna misschien naar de beurs.

Brussel gaf deze

week een heel wat wat realistischer beeld hoe de Koreaanse bedrijfsmores werkelijk in elkaar steekt. De Europese Commissie is weer bereid tijdelijk staatssteun te verlenen aan de Europese scheepsbouw om nog enigszins te kunnen blijven concurreren met de dumpingpraktijken in Zuid-Korea. In Pusan worden containerschepen, bulk-carriers en tankers in serie gebouwd alsof het auto's betreft aan de lopende band. Voor de helft van de prijs die Europa kan berekenen. Eer de WTO de klacht van Brussel over Koreaanse dumpprijzen heeft gehonoreerd is de Europese scheepsbouw grotendeels failliet. Verstandig van Brussel daar niet op te wachten. Maar Nederland, gespecialiseerd in onder meer de bouw van schepen voor de bagger en materiaal voor de offshore dat exclusief alleen hier verkrijgbaar is, zit niet op subsidie te wachten. Europese acties voor steun werken hier eerder averechts en zijn met name bedoeld voor grote scheepsbouwlanden als Duitsland, Frankrijk, Portugal, Spanje en Italië.

Met een mengeling

van jaloezie en verbazing bekeek de telecomwereld de afgelopen jaren de strapatsen van `cowbow-entrepeneur' Bernard Ebbers, die in een mum van tijd aan de oevers van de Mississipi met Worldcom een telecombedrijf uit de grond stampte met een omzet van 35 miljard dollar en 80.000 werknemers. Afgelopen week bleek echter dat Worldcom 3,8 miljard kosten heeft geboekt als investeringen waardoor het alleen maar leek of er winst werd gemaakt. Het kon na het debacle van energiehandelaar Enron dus nog erger.

In ieder geval betekende de dreigende ondergang van Worldcom het laatste zetje in de rug voor uiterst nerveuze effectenbeurzen die toch al in een diep ravijn staarden. De beurzen hebben weer even het lage niveau bereikt van vlak na de aanslagen in de VS op 11 september. De koersen liepen zo hard terug dat niemand buiten schot blijft. Zelfs niet de anti-kapitalist die de beurs schuwt als een enge ziekte maar, mogelijk wel de aankoop van zijn huis heeft gefinancierd met beleggings- of spaarhypotheken die aandelen als onderliggende waarde hebben.

Dat het echter

ook snel kan verkeren in positieve zin bewijst DaimlerChrysler-topman Jürgen Schrempp. Nadat hij zijn plan om van vliegtuigbouwer Fokker het `Boeing van de kleine vliegtuigen te maken' had zien stranden, leek de grensoverschrijdende aankoop van Chrysler in de autoindustrie hem de afgelopen jaren pas echt op te gaan breken. Maar de zaken bij de Amerikaanse dochter van Daimler (Mercedes-Benz) lijken zich na de miljardenverliezen ten goede te keren. Schrempp droomde in The Wall Street Journal alweer van een `Welt AG', een autofabrikant die Ford, GM, Volkswagen en Toyota van hun troon stoot.

Hoe somberder

het economische klimaat, hoe groter de goklust. Holland Casino opende afgelopen week alweer zijn twaalfde vestiging en wil zijn expertise ook te gelde maken met het opzetten van een aantal buitenlandse vestigingen. Voor bondskanselier Schröder is het WK-voetbal één groot casino. Als de Duitsers morgen winnen mag Stoiber met de spelers naar Frankfurt vliegen. Schröder moet vanwege veiligheidsredenen met een ander toestel. Op wie zet hij zijn geld?