Bod op Italiaanse betaal-tv zender

News Corp, het concern van de Australische mediamagnaat Rupert Murdoch, heeft een bod uitgebracht van 1,5 miljard euro op de Italiaanse betaaltelevisiezender Telepiu (Tele Plus). Met de overname zou Murdoch, die al eigenaar is van de enige andere betaaltelevisiezender in Italië, Stream, een monopolie verwerven op de Italiaanse markt.

Telepiu, dat net als Stream verliesgevend is, is nu nog onderdeel van Canal Plus, de betaaltelevisie-divisie van het Franse mediaconcern Vivendi. Dit mediabedrijf, waarvan de koers het afgelopen halfjaar een vrije val heeft gemaakt, hoopt met de verkoop van Telepiu de torenhoge schuldenlast van 33 miljard euro te verminderen.

Ingewijden stellen dat de kans dat de transactie doorgaat 75 procent is. Succes is onder meer afhankelijk van de goedkeuring van de Italiaanse mededingingsautoriteit. Eerder hebben die al laten weten een dergelijke samensmelting niet goed te keuren omdat er een monopolie ontstaat.

Verder is de financiering van de overname nog niet duidelijk. Murdoch wil de helft van het overnamebedrag betrekken van andere Italiaanse investeerders, waaronder Telecom Italia. Duidelijk is dat de huidige Italiaanse premier Silvio Berlusconi geen belang kan nemen omdat hij al eigenaar is van drie commerciële televisiestations (Canale 5, Italia 1 en Rete 4).

Italië zou door deze overname na Groot-Brittannië het tweede Europese land worden waar Murdoch als enige belangrijke speler op de betaaltelevisie-markt is overgebleven. Deze monopoliepositie biedt belangrijke voordelen. De combinatie van Telepiu en Stream betekent dat Murdoch niet meer tegen concurrentie op hoeft te bieden om de exlusieve rechten voor voetbalwedstrijden en nieuwe films te verwerven.

Stream en Telepiu waren juist mede door deze peperdure rechtenstrijd verliesgevend. Telepiu, dat 1,5 miljoen abonnees heeft, maakte het afgelopen jaar 220 miljoen euro verlies. Stream, met 800.000 betalende televisiekijkers, verloor in 2001 400 miljoen euro. De aanhoudende verliezen bij de twee zenders duiden volgens analisten op een moeilijke markt.