Wijn moet Mendoza redden

De Argentijnse provincie Mendoza heeft in de huidige, economisch zware tijden zijn hoop gevestigd op de groei van export. ,,Vooral de wijnindustrie heeft toekomst. Die moeten we beter gaan verkopen in het buitenland. We moeten daar nu één gezicht laten zien.''

De druivenvariëteiten zijn er talrijk. De malbec, de cabernet sauvignon, de merlot en chardonnay, ze groeien er allemaal. Mendoza is dé wijnprovincie van Argentinië. In deze regio bevindt zich, volgens het Instituto Nacional de Vitivinicultura, 70 procent van het wijnbouwareaal van Argentinië. De wijnproducenten in Mendoza staan dit jaar voor een nieuw tijdperk. Door de financiële crisis in het land is hun belangrijkste markt, Argentinië zelf, ingezakt. De wijnbedrijven zullen zich nadrukkelijker moeten presenteren in het buitenland, om hun producten aan de man te brengen.

,,Wijn is, net als fruit, belangrijk voor deze provincie'', zegt Eduardo Fabre, onderminister van het ministerie van Economische Zaken van de provincie Mendoza. ,,De export van wijn uit Argentinië bedroeg voorheen echter slechts zo'n 5 tot 10 procent van de totale productie. Dat zal moeten veranderen. Als de wijnexport aantrekt, betekent dat automatisch voor ons meer werkgelegenheid, iets waar we nu enorme behoefte aan hebben.''

Het regeringsgebouw van de provincie Mendoza ziet er van binnen uit als een oud, enigszins afgeleefd schoolgebouw. Iedereen kan er ongestoord in en uit lopen en lijkt dat ook te doen. Op de zesde verdieping, waar het ministerie van Economische Zaken huist en Fabre kantoor houdt, is het relatief rustig. De ramen bieden uitzicht op het Andesgebergte. Het gejoel van een demonstratie, die zich afspeelt aan de zijkant van het gebouw, herinnert aan de malaise van Argentinië.

De provincie Mendoza (ruim 1,4 miljoen inwoners) ligt in het westen van Argentinië, op ruim twee uur vliegen van Buenos Aires. Het is een regio die weinig regen kent, maar waar dankzij inventieve irrigatiesystemen (smeltijs van het Andesgebergte) en een gunstig klimaat een omvangrijke wijn- en fruitsector is.

De financiële crisis in Argentinië heeft ook Mendoza in het hart getroffen. De jarenlange een-op-een koppeling van de peso aan de dollar heeft haar sporen achtergelaten in de exportsector van de provincie. De dure dollar maakte importeren aantrekkelijker, en deed de uitvoer instorten. Volgens het ministerie van Economische Zaken van Mendoza is het aantal werklozen in enkele maanden opgelopen tot 17 procent van de beroepsbevolking, nog altijd onder het landelijk gemiddelde van ongeveer 25 procent.

,,De wijn- en fruitsector moet zich bij wijze van spreken weer opnieuw ontwikkelen'', zegt de topambtenaar van Economische Zaken. De tomaten kwamen een jaar geleden nog uit Brazilië, de perziken uit Griekenland, terwijl ze gewoon ook in Mendoza groeiden. ,,Dat is triest. En wijn verkochten we voornamelijk op de thuismarkt, omdat men er hier betere prijzen voor kon krijgen dan in het buitenland.'' Sinds begin februari, nadat de regering Duhalde afscheid van de koppeling had genomen, is de peso echter fors gedaald. Voor een dollar betaalt de Argentijn nu zo'n 3 peso.

De grootste vijf exportmarkten voor Argentijnse wijn zijn vooralsnog de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Nederland en Canada. In de databank van het Productschap Wijn in Nederland zijn zo'n 32.000 geïmporteerde wijnen verzameld, waarvan er slechts 218 afkomstig zijn Argentinië. De snelle waardedaling van de nationale munt heeft zich nog niet vertaald in een onstuimige groei van de wijnexport, signaleert Fundación ProMendoza, een stichting die het lokale bedrijfsleven ondersteunt. De prijzen van wijn zijn inmiddels wel omlaag gegaan, soms zelfs met 25 tot 30 procent.

,,Maar wij moeten nog steeds materialen importeren voor de wijnproductie. Kurk wordt ingevoerd en afgerekend in dollars. Het blijft daardoor lastig om een goede prijs vast te stellen. De waarde van de peso moet zich daarvoor eerst ook stabiliseren'', zegt Marcelo Marasco, de wijnspecialist van ProMendoza. De prijs van kurk is daarbij de afgelopen maanden omhoog geschoten, net als die van flessen.,,We moeten nu zorgen dat onze wijnindustrie zichzelf beter gaat verkopen in het buitenland, dat we één gezicht laten zien.''