`Spookafboekingen' bij Postbank

Enkele tientallen Nederlanders zijn vorige week de dupe geworden van zogenoemde spookafboekingen. Geldbedragen van ongeveer tweeduizend euro per persoon zijn op nog onbekende wijze verdween van bankrekeningen, terwijl de gedupeerden gewoon in Nederland waren en de pinpas in hun portemonnee hadden.

Een van de getroffen banken is de Postbank. Volgens een woordvoerster kwamen de meldingen eind vorige week binnen. De bank heeft toen onmiddellijk actie ondernomen.

Het geld werd opgenomen in Parijs in de omgeving van het Gare du Nord. Inmiddels zijn de problemen onder controle, omdat de bank erachter is gekomen hoe de bedragen konden worden opgenomen.

De pinpas van de getroffenen is na het incident direct geblokkeerd en vervangen door een nieuwe. De bedragen die ten onrechte zijn opgenomen, worden volledig vergoed. De woordvoerster van de Postbank denkt niet dat nog meer mensen door spookafschrijvingen zullen worden getroffen.

,,We weten waar het zit en hebben maatregelen genomen voor een betere beveiliging.'' De woordvoerster van de Postbank geeft geen verdere toelichting.

De Nederlandse Vereniging van Banken is in ,,verhoogde staat van paraatheid'' en sluit niet uit dat ook rekeninghouders van andere banken zijn getroffen, aldus secretaris betalingsverkeer bij de vereniging, G. Boudewijn. Zijn fraudeanalysten onderzoeken hoe de fraudeurs te werk zijn gegaan. Zij doen dat door de bewuste transacties te bekijken op overeenkomsten.

Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken hebben soortgelijke fraudegevallen zich wel vaker voorgedaan, maar nog niet eerder van deze omvang in een zo korte periode.