Kermisact van Chilli Gonzales slaat niet aan in jarig Rotown

De Canadees Chilly Gonzales is niet de slechtste rapper ter wereld, zoals hij zijn publiek laat scanderen, maar ook bepaald niet de beste. Zijn zwakke punt is dat hij nogal opportunistisch gebruik maakt van keiharde hiphopbeats, terwijl zijn wortels veel meer liggen bij de showtunes en easy listening die hij te pas en te onpas op de electrische piano speelt.

Wijselijk noemt hij zich in de eerste plaats entertainer en pas daarna rapper en muzikant, want in een kritische hiphop-omgeving zou hoongelach zijn deel zijn. Als hij `spectacle' laat rijmen op `testicle', lijkt hij meer op een intellectuele geinponem dan op een straatwijze rapper.

Gonzales is een muzikale clown in de Festival Of Fools-traditie van Jango Edwards. Hij lijkt zelfs fysiek op Jango, als hij in tropenkostuum op het podium verschijnt om door een verrekijker te turen, na een duet op twee melodica's met zijn assistente.

Verkleedpartijen, confrontaties met het publiek en jongleerkunstjes met de draadloze microfoon passen in dit veredelde straattheater, ware het niet dat Gonzales ook nog een gooi doet naar de gunst van het poppubliek. Zijn derde cd Presidential Suite maakt handig gebruik van thema's en rituelen uit de hiphop, zoals de manier waarop gepoogd wordt het publiek bij de zaak te betrekken in het vraag- en antwoordspel So called party over there.

Hoewel het Rotterdamse Rotown gisteren gevuld was met feestgangers die de vijftiende verjaardag van het muziekcafé kwamen vieren, werd er tamelijk lauw gereageerd op Gonzales' maffe kermisact. Het was wel even lachen om zijn roze kostuum en zijn kitscherige lofzang op Broadway, maar de act van een verlopen nachtclubzanger in kamerjas achter de piano werd veel te lang uitgesponnen.

Na het zoveelste easy-listeningdeuntje en een landerige remake van het Daft Punk-nummer Too long werd het zelfs een beetje gênant, dat hij het publiek quasi-verontwaardigd verweet dat de favoriete dans van Rotterdammers de `doe-de-armen-over-elkaar' heet. De flauwe act werd doorgezet in een opzettelijk knullige sample van applaudiserend publiek, waarna Gonzales al melodica spelend in de Koninginnenacht verdween.

Concert: Gonzales. Gehoord: 29/4 Rotown, Rotterdam. Herhaling: 2/5 Paradiso, Amsterdam.