GM tekent in Seoul contract met Daewoo

General Motors heeft vandaag de belangrijkste onderdelen van de failliete Zuid-Koreaanse autoproducent Daewoo overgenomen. De twee bedrijven tekenden vanmorgen in Seoul de overeenkomst daartoe.

Distributie en onderdelenactiviteiten van Daewoo in Nederland gaan mee in de nieuw op te richten onderneming. De ondertekening van de overeenkomst komt na twee jaar onderhandelingen en speculaties over de toekomst van het bedrijf. Aanvankelijk was Ford in de markt, later bleef alleen GM als gegadigde over. In de tussentijd lieten de crediteuren van Daewoo het bedrijf in november 2000 failliet gaan en vluchtte Daewoo-oprichter Kim Woo-choong naar het buitenland na verdenkingen tegen hem van malversaties.

GM en de crediteuren van Daewoo zullen gezamenlijk een nieuw bedrijf oprichten dat van Daewoo twee fabrieken in Zuid-Korea, één in Vietnam en de distributiekanalen in Europa zal overnemen. GM neemt voor 251 miljoen dollar een belang van 42,1 procent in deze nieuwe onderneming. GM-partners nemen een aandeel van 24,9 procent en crediteuren van Daewoo de overige 33 procent. Nick Reilly, afkomstig van GM, zal leiding geven aan het management, dat zowel van GM als van Daewoo overkomt. GM krijgt via Daewoo entree tot de nu gesloten markt van Zuid-Korea – met een jaarlijkse verkoop van 1,4 miljoen auto's de derde markt van Azië – en gemakkelijker toegang tot de rest van het continent.

In Zuid-Korea is nu alleen Hyundai als puur Zuid-Koreaans autoproducent over. Toen de Azië-crisis in 1997 uitbrak, bleken de overigen te veel schulden te hebben overgehouden aan uitermate agressieve expansie. Samsung is nu onderdeel van Renault, terwijl Hyundai Kia heeft overgenomen.

President Jung Keun-yong van de staatsgeleide Korea Development Bank, de belangrijkste schuldeiser van Daewoo, verklaarde vandaag dat het akkoord ,,niet alleen duizenden banen redt, maar ook een krachtige impuls aan de industrie en de economie als geheel zal geven''. Of de overheid na de crisis bereid was de failliete boedel aan buitenlandse investeerders te verkopen, is lang gezien als lakmoesproef voor de wil van de regering om de economie te hervormen.