FT: betalen voor site

De Britse zakenkrant Financial Times gaat vanaf morgen geld vragen voor haar website ft.com. Een gedeelte van het webportaal zal gratis zijn, maar voor waardevolle informatie zullen gebruikers voortaan moeten betalen. Tegelijk krijgt de site, die dagelijks wordt bezocht door 2,7 miljoen gebruikers, een nieuwe vormgeving.

De Financial Times volgt hiermee de concurrent The Wall Street Journal. Deze krant laat webgebruikers sinds eind 1996 betalen voor wsj.com. Met succes. Vorig jaar zomer betaalden 470 duizend gebruikers 195 euro voor een jaar gebruik van de website. Winstgevend is het webportaal echter niet.

Het gratis gedeelte van ft.com zal bestaan uit nieuws, analyses en commentaar. Gebruikers moeten betalen voor onder meer de Lex-column, voor specifiek sectornieuws en voor artikelen die meer dan een week oud zijn. Hiervoor brengt ft.com 120 euro per jaar in rekening.

Daarnaast biedt de website een database aan met 18.000 bedrijven uit 55 verschillende landen en een archief met artikelen uit 500 andere media tot vijf jaar terug. Voor deze extra dienst moeten gebruikers 320 euro per jaar betalen. Abonnees van de krant krijgen de betaalde diensten voor tweederde van de prijs.

Ook in Nederland zinnen uitgevers op betaling voor websites. In augustus vorig jaar verklaarde zowel De Telegraaf als PCM, uitgever van onder meer NRC Handelsblad, te werken aan betaalde sites.