Spam uit Nigeria

Onlangs werd een crimineel netwerk van Afrikanen opgerold dat honderden miljoenen euro's heeft buitgemaakt door onder meer creditcards te stelen en te frauderen met gestolen overschrijvingskaarten. Een andere methode waarmee de verdachten, veelal afkomstig uit Nigeria, mensen geld probeerde te ontfutselen zijn zogeheten vooruitbetalingen. Nigeriaanse oplichters geven zich per brief uit als ambtenaar of zakenman en vragen mensen in Europa en de Verenigde Staten hulp om grote sommen geld over te boeken. Wie meehelpt, krijgt 20 of 30 procent van het bedrag, wordt vaak beloofd. Voordat het geld op de rekening van de behulpzame westerling kan worden overgemaakt moet hij of zijn eerst wat geld investeren. Duizenden mensen trappen hier elk jaar in. In Groot-Brittannië bedraagt de `brieffraude' volgens de BBC jaarlijks ruim 240 miljoen euro. In 2001 heeft de National Criminal Intelligence Service (NCIS) in Engeland anderhalf miljoen fraudebrieven in beslag genomen,

Steeds meer van deze oplichterij begint met een e-mail. E-mail is goedkoper dan brieven versturen en bovendien sneller. De e-mails, die als spam aan tienduizenden mensen tegelijk worden verstuurd, zijn gemakkelijk te herkennen. Ze zijn vaak in hoofdletters geschreven. Het onderwerp is vaak `REQUEST FOR ASSISTANCE' of `URGENT ASSISTANCE'.

De mails beginnen vaak zo :

,,REQUEST FOR ASSISTANCE-STRICTLY CONFIDENTIAL

I AM DR HAMZA KALU, THE CO-ORDINATOR OF THE FEDERAL GOVERNMENT OF NIGERIA CONTRACT REVIEW PANEL OF THE NIGERIAN NATIONAL PETROLEUM CORPORATION (NNPC). SOMETIME AGO, A CONTRACT WAS AWARDED TO A CONGLOMERATE OF FOREIGN COMPANIES BY MY COMMITTEE ON BEHALF OF (NNPC), THE CONTRACT WAS OVER INVOICED TO THE TUNE OF US$24.5 MILLION. THIS WAS DONE DELIBERATELY, THE OVER INVOICING WAS A DEAL BY MEMBERS OF MY COMMITTEE TO BENEFIT FROM THE PROJECT, WE NOW DESIRE TO TRANSFER THIS MONEY WHICH IS PRESENTLY IN A SUSPENSE ACCOUNT OF THE NNPC IN THE DEBT RECONCILIATION COMMITEE(DRC) INTO AN OVERSEAS ACCOUNT WHICH WE EXPECT YOU TO PROVIDE FOR US. ``

De afzenders hebben semi-officieel klinkende e-mailadressen, zoals centralbanknigeria@hotmail.com. De eerste helft van het adres ziet er echt uit, de tweede (van een gratis provider) niet.

Omdat de bedragen die worden aangeboden hoog zijn kunnen veel mensen de verleiding niet weerstaan om op de `hulpverzoeken' in te gaan. Wie terugmailt, krijgt al snel het verzoek om geld over te maken. Volgens de Amerikaanse antifraudesite ScamBusters krijgt de fraudeafdeling van de Secret Service elke dag 100 telefoontjes en 300-500 brieven over Nigeriaanse fraudeurs.

Internetcafés in Nigeria zitten vol werkloze mannen die de meest fantastische e-mails schrijven, berichtte de BBC onlangs. ,, Because of the obvious advantage of the e-mail over the conventional letters, cyber-cafes have become post offices for the fraudsters'', aldus de Nigeriaanse informaticus Deji Olajide, wiens e-mailaccount is misbruikt door fraudeurs. Een directeur van een provider in Lagos zegt dat 60 procent van de accounts bij gratis webdiensten als Hotmail die in Nigeria worden aangevraagd, wordt gebruikt voor frauduleuze doeleinden. Nigeriaanse internetproviders en eigenaren van cybercafés zijn niet blij met de fraudeurs. In internetcafés hangen posters met de tekst `Scam letters not allowed here'.

De brutaliteit van de fraudeurs werkt bij sommige ontvangers van hun spam op de lachspieren. De Amerikaan Jonathan Land heeft een website waarop hij zijn correspondentie met spammers publiceert. Hij gaat schijnbaar serieus in op de verzoeken van de fraudeurs en schrijft ze dat hij 35 procent van de winst wil in plaats van 30. Hij lardeert zijn antwoorden met absurditeiten : ,, The only bank I trust in America is the `Nobel Sperm Bank'. If I forget my atm card and I need quick cash, I stop by there, drop my load, and hit the road.''

Websites : www.scambusters.org; news.bbc.co.uk ; www.spamletters.com

klaver@nrc.nl

Marie-José Klaver beantwoordt vragen over internet en reageert op bijdragen van lezers. Heeft u een vraag of suggestie, stuur dan een e-mail naar klaver@nrc.nl. Antwoorden en reacties zijn wekelijks vanaf donderdagmiddag op www.nrc.nl/internet te lezen.