Parfum van Viktor & Rolf

Het internationaal succesvolle, Nederlandse modeduo Viktor & Rolf (beiden 32) heeft een contract gesloten met cosmeticagigant l'Oréal voor het ontwikkelen en op de markt brengen van een parfum onder hun eigen naam. Beide partijen verwachten in 2005 het eerste produkt wereldwijd te kunnen presenteren.

Viktor & Rolf, die in 1997 al eens een `virtueel parfum' bedachten, spreken van een grote uitdaging. In een interview met het Amerikaanse modevakblad Women's Wear Daily zegt Viktor Horsting dat het een langgekoesterde wens is: ,,Parfum en schoonheid vormen een belangrijk onderdeel van mode. Je kunt er veel meer mee zeggen dan alleen met kleren. Ons gaat het vooral om het aura rondom mode, het creëren van een wereld in plaats van alleen een produkt.''

L'Oréal verwacht veel van Viktor & Rolf. Hun unieke positie in de modewereld en moderne, spectaculaire stijl zijn redenen voor de cosmeticagigant om het duo onder de hoede te nemen. Bovendien was L'Oréal na zeventien jaar toe aan een nieuwe, tot de verbeelding sprekende naam in het assortiment designer-parfums, waar onder meer Armani en Cacharel deel van uitmaken. Het bedrijf benadrukt dat men geen zogenaamd niche-produkt wil ontwikkelen, dat doorgaans een kort leven beschoren is. Viktor & Rolf hebben duidelijk meer potentie, aldus l'Oréal. Hun parfum zal worden ondergebracht bij Prestige & Collections International, de l'Oréal-divisie die verantwoordelijk is voor de exclusieve geuren.

Het op de markt brengen van een parfum, onder eigen naam, legt mode-ontwerpers doorgaans geen windeieren. Gemiddeld ontvangen zij twee tot vijf procent van de netto opbrengst. Commercieel gezien is het voor Viktor & Rolf een logische stap, nu ze met hun prêt-à-porter-collectie al enkele seizoenen internationaal goed scoren.