Nederlandse film in Cannes

Boefje gaat naar de Côte d'Azur! Voor het eerst sinds 1974 (Jos Stellings Mariken van Nieumeghen) is het een Nederlandse lange speelfilm gelukt om door te dringen tot de competitie van het filmfestival in Cannes. Het betreft niet het hoofdprogramma, maar de selectie van een aantal films uit 1939. In dat jaar moest het eerste Cannes-festival in september op het laatste moment worden afgezegd vanwege het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog.

Ter gelegenheid van de 55ste editie van het in 1946 met uitstel debuterende filmfestival worden van 16 tot 18 mei zeven van de toen geselecteerde films vertoond. Een van de films uit de 1939-competitie is Boefje, in Nederland geregisseerd door Detlev Sierck, vlak voordat de Deense regisseur naar Amerika emigreerde en daar bekend zou worden onder de naam Douglas Sirk.

In zijn memoires herinnerde Sirk zich later alleen dat de titelrol van een straatschoffie, gebaseerd op het boek van M.J. Brusse en het gelijknamige toneelstuk, gespeeld werd door een volwassen vrouw. Annie van Ees (1893-1970) speelde de rol zeventien jaar lang op het toneel, vijftienhonderd maal. Sirk heeft de eindmontage van de film nooit zelf gezien.

Andere films in de 1939-competitie zijn onder meer The Wizard of Oz (Victor Fleming, VS), The Four Feathers (Zoltan Korda, Engeland) en La loi du nord (Jacques Feyder, Frankrijk). De films worden beoordeeld door een internationale jury, bestaande uit onder meer Berlinale-directeur Dieter Kosslick en de onlangs tot ontslag gedwongen directeur van het Filmfestival Venetië, Alberto Barbera.

Ook een eindexamenfilm van de Nederlandse Film en Televisie Academie is door de organisatie van het Cannes-festival geselecteerd, voor de studentencompetitie van de zogeheten Cinéfondation. Deze film, David Lammers' De laatste dag van Alfred Maassen, werd vorig jaar bekroond met de Tuschinski Award en het Gouden Kalf voor de beste korte film, Eerder werd al bekend dat Esther Rots' korte film Speel met mij meedingt naar de Gouden Palm voor de beste korte film.

De Nederlands-Palestijnse coproductie Rana's Wedding van de in Nederland wonende regisseur Hany Abu-Assad, die in 1998 Arnon Grunbergs scenario Het 14de kippetje verfilmde, is geselecteerd voor de nevensectie Semaine de la critique. Rana's Wedding werd gefinancierd door het Palestijnse Ministerie van Cultuur, en gedraaid door een Nederlands-Palestijnse crew op locatie in Oost-Jerusalem en Ramallah, enkele dagen voor het begin van de Israëlische invallen.