Dialect: weer even een nieuw leven

Het kwartet Dialect had een incubatietijd van slechts drie dagen. Zoveel tijd had rietblazer Jasper Blom nodig om de New Yorkers David Berkman, Matt Wilson en Eric Surmenian te localiseren, met ze te repeteren en een studio te vinden. Het titelloze album dat uit deze ontmoeting in 1998 voortvloeide oversteeg iedere verwachting en is een uitgesproken voorbeeld van muzikale chemie. Inmiddels heeft Blom zijn aandacht alweer verlegd naar andere, heel diverse velden. Hij speelt zowel met het Afrikaans geïnspireerde Jungle Warriors als met het wat traditioneler ingestelde Ben Boogaard Quartet. Eenl project dat een brug moet slaan tussen electrobeats en een jazztrio ligt op de plank te wachten op een partner uit de platenindustrie.

Maar deze week is pianist John Berkman weer eens in Nederland en zo'n gelegenheid kan Blom natuurlijk niet voorbij laten gaan om Dialect nieuw leven in te blazen. Een nieuw leven met een nieuwe bezetting, dat wel. Want bassist Surmenian is vervangen door de `New Yorkse Nederlander' Joris Teepe en Wilson heeft de drumkruk ontruimd voor Owen Hart jr. Zeker de laatstgenoemde is een aanwinst. Hart is namelijk een bijzonder bevlogen slagwerker. Hij zoekt voortdurend het avontuur, zijn spel is een ware ideeënlawine. Bij ieder gaatje dat hij ziet probeert hij er nog een extra ritmisch laagje uit te persen.

Soms levert dat een wat ongebalanceerd groepsgeluid op. Zeker voor de pauze ging Hart af en toe zo op in zijn streven niet twee keer hetzelfde patroon te spelen dat hij de rest van de band overstemde. In de tweede helft hervond hij zijn zelf-discipline en toen bleek hij ook een bedreven dialoogpartner te zijn - vooral in de één-tweetjes met Teepe. Die kreeg bovendien - net als Berkman - wat meer ruimte om te soleren; de eerste wat monotoon, de tweede met een lichte, swingende rechterhand. Frontman Blom liet horen dat hij op sopraansaxofoon inmiddels misschien zelfs beter is dan op zijn hoorn van eerste keus, de tenor.

Dialect was op zijn best in relatief sobere composities met ruimte en een duidelijke drive. Een goed voorbeeld van zo'n liedjes-achtig stuk was Bloms oude compositie The Deep. Maar het hoogtepunt was het bitterzoete Pad Thay, een krachtig maar simpel wijsje dat zich linea recta een weg baant van oor naar hart. Het mag geen verrassing heten dat dit een nummer is van dat album dat vier jaar geleden in drie dagen werd geboren.

Concert: Jasper Blom's Dialect. Gehoord: 28/4 Calypso Rotterdam. Herh: 30/4-4/5 Pompoen Amsterdam.