Bij ECT verdwijnen in loop van dit jaar nog eens 350 banen

Bij containeroverslag ECT verdwijnen dit jaar 350 van de 2.000 banen. Dit heeft FNV Bondgenoten dit weekeinde bevestigd. De directie van ECT wil eerst het personeel vandaag informeren voordat het commentaar geeft op het banenverlies.

De vakbonden zijn niet overtuigd van de noodzaak van de banenreductie bij ECT, waar sinds vorig jaar de dienst wordt uitgemaakt door het Hongkongse handelshuis Hutchison Whampoa. Eerder saneerden de Chinezen in de containeroverslag ook al flink in de Engelse havens Felixstowe en Thamesport.

In februari dit jaar maakte de directie van ECT al bekend zestig banen te schrappen omdat de loonkosten niet meer zouden zijn te verhalen op de klanten. Eerder verdwenen op het hoofdkantoor al 135 arbeidsplaatsen.

Het aantal in Rotterdam aangevoerde containers loopt volgens de meest recente cijfers nog steeds terug, in het eerste kwartaal van dit jaar met 3 procent. Verder is er sprake van een tarievenoorlog tussen de rederijen.

Volgens FNV-bestuurder F. Dijkman wil ECT de activiteiten in toenemende mate verplaatsen van de zogeheten Home-terminal in de Rotterdamse Waalhaven naar de Delta-terminal op de Maasvlakte, waar ook het hoofdkantoor van ECT wordt gevestigd.

ECT, dat ruim driekwart van alle containers overslaat in Rotterdam, kreeg een gevoelige klap door het besluit van de New World Alliance, een combinatie van Japanse en Koreaanse containerrederijen, een ladingpakket van 100.000 TEU (1 TEU is een container van 20 voet) over te hevelen uit Rotterdam naar andere West-Europese havens. Over een pakket van 170.000 TEU dat de New World Alliance naar Rotterdam brengt, wordt nog onderhandeld.

De terugloop van de containeroverslag in Rotterdam staat in contrast tot de ontwikkelingen in Hamburg en Antwerpen, waar de containeroverslag ook in het eerste kwartaal van dit jaar weer meer dan 10 procent is gestegen.

Het marktaandeel in Europa van Rotterdam in de containeroverslag is gedaald van 38 naar 32 procent. Rotterdam heeft zijn hoop gevestigd op de nieuwe generatie containerschepen die in de vaart komen en vanwege hun diepgang slechts enkele havens kunnen aandoen.