Persen met de politie in het verkeer van Bangkok

Een plotselinge tropische regenbui zet het verkeer van Bangkok, de hoofdstad van Thailand, zoals gebruikelijk volledig vast. Veel te veel rammelende auto's met veel te gladde banden veroorzaken in een oogwenk kilometers lange files. Dan krijgt verkeersagent Mana Koksung een oproep. Hij moet op zijn motor zo snel hij kan naar de Koning Rama IV Laan scheuren. Achterop de motor staat een zwarte koffer met een rood kruis. De inhoud: gedesinfecteerde handschoenen, een luier, een beademingsmasker, een slijmzuigertje, een navelklem, een laken en een paar papieren zeiltjes.

De agent is op weg naar een taxi die voor noch achteruit kan. De passagier heeft haar bestemming - het ziekenhuis - niet gehaald. Ze bevalt in de taxi. Ondanks de vlekken is de boeddhistische chauffeur blij, want zijn wagen zal voortaan verstoken blijven van ongelukken. ,,Het hoofdje kwam er al uit'', vertelt Mana na afloop. ,,Haar man schreeuwde tegen me: `Afblijven, dat moet een dokter doen.' `Maar ik ben hier speciaal voor opgeleid', zei ik, en liet mijn badge zien.''

De blik op de speciale politiepenning neemt bij de aanstaande vader alle twijfels weg. Want de sergeant draagt een koninklijke penning. Net als nog eens 149 politiemannen die zijn opgeleid tot verloskundigen-in-geval-van-nood. Een initiatief van de gerespecteerde koning Bhumibol Adulyadej. De koning gruwt van de verkeersopstoppingen in Bangkok en besloot wat te doen aan het groeiende aantal `auto-bevallingen', die vaak verkeerd afliepen.

Tussen de vijf en tien keer per maand moeten de agenten hun kunnen vertonen. Ruim tweehonderd baby's hebben ze tot op heden in auto's ter wereld gebracht. ,,Elke keer ben ik nerveus'', zegt korporaal Sakchai Krasaeyan. Hij heeft het plaatselijke record van twintig `auto-bevallingen' op zijn naam staan. ,,Ik zeg steeds tegen mezelf: `red de baby, red de baby'. Ik moet eer bewijzen aan de koning.'' Overigens kan Sakchai desgewenst ook een kapotte bus op gang brengen, een ambulance rijden en het verkeer regelen.

Hij en Mana moeten tijdens regelmatige trainingen hun kennis en ervaring doorgeven aan collega's - mannen, want vrouwen zitten niet bij de verkeerspolitie. ,,Maar het echte werk leer je toch in de praktijk'', houden de korporaal en sergeant hun publiek voor. Dat blijkt, want het naspelen van een bevalling in een auto is eerder hilarisch dan instructief. De bebaarde, maar zwaar opgemaakte agent in een oranje soepjurk speelt de rol van bevallende vrouw met zoveel overgave, gekreun en gepuf, dat het instructieve gehalte ervan aan alle cursisten voorbij gaat. Veel aandacht krijgt de werking van het rubberen slijmzuigertje. Mana en Sakchai schonen er de neus mee van de babypop die ze uit de jurk en tussen de harige benen van hun steunende collega hebben gehaald.

Ook belangrijk: het aanbrengen van de klemmen op de navelstreng. ,,Knip die nooit door'', instrueert de nurkse gynaecoloog Sumchai Navati de giechelende politiemannen. ,,Dat moeten ze op het ziekenhuis doen.'' Het betekent dat de agenten bij moeder en kind blijven, met de nageboorte in het laken gewikkeld, totdat de ambulance zich door de files naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis heeft gewurmd. ,,Nog een jaar en dan ik hoef deze rare training niet meer te geven'', moppert de gynaecoloog. ,,Dan is de metro eindelijk klaar.''