In VS kan Messier op bijval rekenen

In New York klinkt geen boe-geroep voor Jean-Marie Messier, de flamboyante topman van mediaconcern Vivendi Universal, die deze week door aandeelhouders in Parijs werd uitgejouwd.

Jean-Marie Messier, de topman van Vivendi Universal, veroorzaakt in Frankrijk een storm van protest met zijn Amerikaanse stijl van leidinggeven. In Amerika zelf echter, waar Messier binnenkort de aankoop van het kabeltelevisienetwerk USA Networks afrondt, heeft zijn luid verkondigde ambitie van een wereldwijd media-imperium vooralsnog weinig stof doen opwaaien.

,,De media-arm van Vivendi valt in het niet bij de grote jongens zoals Viacom, AOL Time Warner en Disney'', zegt Paul Kim, media analist bij beleggingsfirma Kaufman Brothers in New York. ,,Om op de Amerikaanse markt enige indruk te maken zou Vivendi nog een grote aankoop in de sector moeten doen. MGM is een mogelijkheid, hoewel enigszins riskant. MGM ontkent bovendien een overnamekandidaat te zijn.''

Vivendi Universals Amerikaanse media-en entertainment activiteiten omvatten op dit moment Universal Film Studios en Universal Music Group, in 2000 overgenomen van het Canadese conglomeraat Seagram, en USA Networks, waarin in december een controlerend belang werd genomen voor 10 miljard dollar. Zowel film- als muziekdivisie kampt op het moment met een schaarste aan grote hits.

Menigeen is verbaasd dat de zestigjarige media-veteraan Barry Diller, de voormalige eigenaar van USA Networks, aanblijft als hoofd van Vivendi Universal Entertainment, terwijl hij ook nog leiding geeft aan de e-commerce activiteiten van USA Networks, die nog steeds in zijn bezit zijn. ,,Ik begrijp dat Messier met Diller zijn geloofwaardigheid op Wall Street en in Hollywood probeert te verhogen'', zegt Kim, ,,maar het is vreemd dat tot nog toe niemand een punt heeft gemaakt van Dillers dubbelfunctie. Veelbelovend is het niet.''

,,Er zijn mensen met ingewikkeldere banen dan ik'', zei Diller zelf over zijn takenpakket tegen The New York Times. Als voorbeelden noemde hij Disneys topman Michael Eisner en Bob Pittman, die sinds kort de divisie America Online bij AOL Time Warner leidt.

De naam Messier had volgens sommige critici in Europa en de VS ook in het rijtje gekund. De 45-jarige voormalige zakenbankier van Lazard Frères heeft zich enkele jaren geleden ten doel gesteld de Compagnie Générale Des Eaux, een stoffig nutsbedrijf uit 1853, op te stoten in de vaart der volkeren door in hoog tempo in binnen- en buitenland mediabedrijven op te kopen. Het idee was dat verscheidene culturele uitingen een plaats zouden krijgen binnen Vivendi en elkaar onderling zouden versterken. Messier was aangestoken door het internetvirus en het bijbehorende geloof in mondiale synergie zijn autobiografie gaf hij de titel `J6M.com'. Kim: ,,Nu zitten Vivendi's aandeelhouders opgescheept met een hutspot van een onderneming, die misschien wel spannende dingen doet, maar niet voldoende rendeert''.

In New York, waar Messier een appartement heeft van 17 miljoen dollar, wordt de ambitieuze ex-Fransman met alle egards behandeld. Hier klinkt geen boe-geroep.