Eerder als hardback verschenen

In zijn novelle The Dying Animal (Vintage, E11,95) haalt Philip Roth een oude bekende van stal: David Kepesh. Het geheel is volgens Jan Donkers weinig opwindend en `hoewel de familiaire Roth-thema's nadrukkelijk aanwezig zijn, blijft het allemaal wat ondiep'. (15.06.2001).

De Zuid-Afrikaanse schrijfster Sheila Kohler schetst in Cracks (Bloomsbury, 13,60) een subtiel drama rondom het verleden van een zwemploeg. De spanning blijft tot op het laatst bewaard en de lezer wordt `meegevoerd in een beklemmende, bijna sprookjesachtige beschreven vrouwenwereld'. (Michel Krielaars, 30.11.2001).

De tragikomedie The Rotters' Club (Penguin Books, E11,80) speelt zich af tijdens de hoogte- en dieptepunten van de jaren zeventig. Jonathan Coe's roman heeft zowel inhoudelijk als compositorisch een hoge inzet. Niet alles is geslaagd, maar je kijkt uit naar het vervolg, en dat is `het grootste compliment dat je de schrijver kunt geven' (Pieter Steinz, 13.04.2001).

Paul Theroux' hilarische roman Hotel Honolulu (Penguin Books, E11,80) is te lezen als `een hedendaagse, naar een bijna barbaars eiland omgezette hervertelling' van Chaucers Canterbury Tales, maar vooral ook `een heerlijk avontuur'. (Jan Donkers, 27.07.2001).

In een combinatie van harde feiten, geromantiseerde geschiedenis en fictie beschrijft Jane Stevenson de geheime liefde tussen de winterkoningin Elizabeth van Bohemen en de zwarte Afrikaan Pelagius. Astrea (Vintage, E 13,95) bevat vele `pronkstukken van vertelkunst'. (J.J. Peereboom, 08.06.2001).

Ondanks oog voor detail weet Sebastian Faulks met zijn oorlogsroman Charlotte Gray (Vintage, E 12,95) niet te overtuigen. Veel komt onwaarschijnlijk over en Faulks geeft `een onvoldoende oorspronkelijke kijk op de Tweede Wereldoorlog'. (Diana Comijs, 06.11.1998)