Dag jaarverslag

Waar Dig Istha komt is het mis, dat weet iedere journalist. Istha maakte naam met crisiswoordvoering. Deze week liep hij rond bij NIB Capital, het beleggingsvehikel van de pensioenfondsen ABP en PGGM. Zij haalden de toenmalige Nationale Investeringsbank direct bij aankoop drie jaar geleden van de beurs. NIB hoefde niet meer verhandelbaar zijn. Lekker in de luwte bouwen aan een nieuwe zakenbank.

NIB zit nog steeds uit de wind, maar intern woedt er al jarenlang een storm. Bestuurders komen en gaan, deze week vertrok bestuursvoorzitter M. Gedopt. Net als de vorige wegens `persoonlijke redenen'. De bank trekt kennelijk veel eigenzinnige karakters aan.

De website van NIB Capital blijft in al het geweld een toonbeeld van rust. Het nieuwsoverzicht meldt ,,geen nieuwsitems gevonden''. Het enige persbericht op de internetpagina's van de bank dateert van 8 januari 2001. Sindsdien prefereert de bank de faxmachine. De gelukkige surfer kon afgelopen woensdag het jongste jaarverslag van de bank digitaal inzien. Met 79 pagina's niet slecht voor een bedrijf zonder beursnotering. De gedrukte versies zijn onderweg.

Maar lang genieten was het niet. De geïnteresseerde snuffelaar viste donderdag al weer achter het net. Het verslag is van de website verdwenen, tegelijk met het moment waarop de namen in het bestuur op de website werden gezuiverd. Een jaarverslag met een houdbaarheidsdatum van een dag is een novum. Zou een gebrouilleerde ex-werknemer de pagina's hebben gekraakt of zijn het de eerste vruchten van Istha's crisis-pr? Dag Gedopt, dag verslag.