Voorkeur Beeldende kunst

Conceptuele kunst

Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft een lange geschiedenis met de conceptuele kunst. Al in 1969 organiseerde Wim Beeren in dit museum de roemruchte tentoonstelling Op Losse Schroeven. Het Stedelijk kijkt nu met de expositie Conceptuele kunst 1965-1975 uit Nederlandse en Belgische verzamelingen terug op de geschiedenis van de conceptuele kunst in ons taalgebied. De `conceptkunstenaar' had een uitgesproken experimentele houding tegenover zijn werk, die leidde tot een afwijkend materiaalgebruik en die zelfs kon resulteren in kunstwerken die geen materiële uitwerking meer behoefden. Een kunstwerk kon evengoed een tekst zijn, of een handeling.

Zo tekende Ian Wilson met krijt een cirkel van bijna twee meter doorsnede op de vloer. Deze eenvoudige Krijtcirkel, nu in het Stedelijk Museum te zien, was het laatste `beeldende' werk van Wilson, die zich sindsdien concentreert op verbale communicatie als vorm van sculptuur. Ook in het Stedelijk te zien zijn de oorspronkelijke handgeschreven notities van Sol LeWitt, waaronder een van de mooiste statements uit de moderne kunst, beginnend met de beroemde zin: ,,Conceptual Artists are mystics rather than rationalists.''

Deze speelse en efemere conceptuele kunst, die de uitdrukking was van artistieke en geestelijke vrijheid, is van grote invloed op de ontwikkeling van de hedendaagse kunst. Op de tentoonstelling zijn 280 werken en documenten bijeengebracht van 26 kunstenaars, afkomstig uit Nederlandse en Belgische, museale en particuliere, verzamelingen.

Stedelijk Museum, Amsterdam, t/m 23 juni. Geopend dagelijks 11-17u.

T.A.C. Colenbrander

In 1920 werd in Arnhem door bewonderaars van de keramiekontwerper T.A.C. Colenbrander (1841-1930) de plateelbakkerij RAM opgericht. In de vijf jaar dat Colenbrander er werkte, ontwierp de bejaarde meester maar liefst 60 vormen en ongeveer 700 decors. Dat de tentoonstelling van Colenbrander-keramiek voor RAM Topstukken heet is dan ook absoluut geen hyperbool van een overenthousiaste conservator.

Topstukken: werk van T.A.C. Colenbrander voor RAM t/m 23 juni in het Historisch Museum Arnhem, Bovenbeekstraat 21, Arnhem. Di-vr 10-17u, za en zo 11-17u.

Hester Oerlemans

Eigenlijk is Total, de titel van Hester Oerlemans' solo-expositie in het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem, aan de bescheiden kant. Op de laatste dag, 2 juni (12u), worden alle werken in het museum bij opbod verkocht. Curieus genoeg zou dat zwakke veilingconcept voor aspirant-kopers geen reden moeten zijn om Total aan zich voorbij te laten gaan. Want Oerlemans maakt soms verrassend frisse schilderijen en tekeningen.

Hester Oerlemans, Total t/m 2 juni in het Museum voor Moderne Kunst, Utrechtseweg 87, Arnhem. Di t/m vr 10-17u, za en zo 11-17u.

Kunstverzamelaars

Er is vaak beweerd dat Nederland nauwelijks kunstverzamelaars telt. Met de expositie Iets wat zoveel kost, is alles waard in De Beyerd wordt deze constatering onderuitgehaald. Gastconservator Renée Steenbergen deed vijf jaar lang onderzoek naar verzamelaars van moderne kunst in Nederland en vroeg tien collectioneurs hun kunstschatten aan het publiek te tonen. Hun kunstwerken worden in een huiselijke sfeer tentoongesteld,.

Iets wat zoveel kost, is alles waard. 10 Nederlandse privé-collecties. De Beyerd, Boschstraat 22, Breda. T/m 26 mei, di t/m vr 10-17u, za en zo 13-17u.

En verder

Dromen van Holland en Gerrit Willem Dijsselhof t/m 12 mei en De tijd van Degas t/m 14 juli in het Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17; Luigi Ghirri, Het denken in beelden. 1969-1992 t/m 5 mei in het Ned Foto Instituut, W de Withstraat 63, Rotterdam. Di t/m zo 11-17u; Gestroomlijnd Zilver van Gustav Beran t/m 30 juni in het Ned Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum, Kazerneplein 4, Schoonhoven. Di-zo 12-17u; De geschilderde geheimen van Michael Sweerts (1618-1664) t/m 20 mei in het Rijksmuseum, Stadhouderskade 42, Amsterdam. Dag 10-17u.