Recordverlies bij AOL Time Warner

Media- en entertainmentonderneming AOL Time Warner heeft over het eerste kwartaal van dit jaar een netto verlies geleden van 54,2 miljard dollar (60,8 miljard euro). Dit verlies, het hoogste dat ooit is gerapporteerd, komt voort uit een aanpassing aan een nieuwe boekhoudkundige regel, die de waarde van overnames naar beneden bijstelt.

Behalve dit eenmalige megaverlies, dat al eerder was aangekondigd, heeft het mediaconglomeraat dat tijdschriften, boeken, films en internet- en kabeldiensten aanbiedt aan honderdvijftig miljoen relaties ter wereld opnieuw een winstwaarschuwing afgegeven. De verwachte netto inkomsten zullen dit jaar niet met 8 à 12 procent stijgen, maar met 5 à 9 procent.

AOL Time Warner zag zijn omzet over het eerste kwartaal met vier procent stijgen tot 9,8 miljard dollar, en zijn bedrijfsresulaat voor belastingen met drie procent tot 2,05 miljard dollar. Dit overtrof de meeste voorspellingen van Wall Street-analisten.

,,Afgezien van de online advertentiemarkt, blijft onze onderneming over de hele linie op zijn minst zo goed presteren als we hadden verwacht'', aldus Dick Parsons, die de hoogste positie bij AOL Time Warner op 16 mei van Gerald Levin overneemt. ,,De zwakte in de advertentiemarkt op internet blijft echter een uitdaging, en we hebben stappen genomen om dit probleem aan te pakken.''

AOL Time Warners filmdivisie, dat de studios New Line Cinema en Warner Bros omvat, heeft de afgelopen maanden relatief succes geboekt met titels als de Harry Potter-film, Lord of The Rings en Training Day. De muziekdivisie had echter nauwelijks hits, en alle advertentiedragende tv- en printmedia hadden te lijden onder de slapte in die markt. Time Warner Cable, het kabelbedrijf, dat niet afhankelijk is van advertentie-inkomsten, zag zijn omzet echter groeien.

,,AOL Time Warners probleem is niet zozeer de advertentiemarkt'', meent Josh Bernoff, analist van Forrester Research. ,,AOLs probleem is de toekomst van zijn internetdivisie. AOL wordt steeds minder relevant. Het bedrijf moet consumenten een nieuwe reden geven om lid te worden en te blijven.'' Op dit moment heeft AOL, dat eenderde van de omzet van AOL Time Warner voor zijn rekening neemt, 34 miljoen leden die in de VS maandelijks 25 dollar betalen voor zogenoemde dial up-service. Velen geloven dat nu breedbandinternet, via ADSL of kabel, doorbreekt, AOL zijn bijna-monopolie als internetaanbieder kwijtraakt. Volgens AOL, dat probeert zijn bestaande leden over te laten schakelen naar het duurdere breedbandtoegang, zit er nog genoeg groei in de dial up-markt.

AOL nam in 2000 Time Warner over voor 106,2 miljard dollar.