Big Brother bij Philips

Big Brother op het Philips-terrein. Twee volwassenen en vier kinderen worden momenteel 24 uur per dag door het elektronicaconcern gevolgd in een futuristisch huis. Gevolgd tijdens het tandenpoetsen, gevolgd tijdens het e-mailen, gevolgd tijdens het spelen. Door 35 camera's.

Doel van deze nieuwsgierigheid in het gisteren geopende Homelab? Philips wil weten hoe mensen in de toekomst met de modernste technologie omgaan. En die gaat verder dan de nieuwste videorecorder of personal computer. Volgens Philips is de techniek in 2020 in staat om automatisch in te spelen op de behoeften van een mens. Het voorproefje op het terrein van het NatLab toont de surrealistische gevolgen daarvan: tijdens het tandenpoetsen verschijnt voor de kinderen automatisch een tekenfilm op de badkamerspiegel. Pas wanneer er voldoende is gepoetst verdwijnt de film. En papa wordt `automatisch' gewogen tijdens het scheren en krijgt het laatste beursnieuws boven de wastafel getoverd.

,,Om beter te begrijpen hoe mensen met dit soort innovaties omgaan hebben we het Homelab gebouwd'', stelde bestuursvoorzitter G. Kleisterlee gisteren bij de opening. En misschien zal dan blijken dat mensen helemaal geen behoefte hebben aan een gezellig rondsnuffelende stofzuiger die je naar de keuken kan dirigeren. Of aan een intelligente voordeur die 's avonds meent te weten dat je aan een wasbeurt toe bent en bij binnenkomst het bad aanzet.

De mensen in het Homelab – huiskamer, keuken, twee slaapkamers en een badkamer – zitten voor maximaal twee maanden non-stop in het futuristische verblijf dat vol zit met zogeheten `ambient intelligence' (omringende intelligentie). Apparaten zijn aan het zicht onttrokken, alles is weggewerkt achter de muren die ook dienst doen als computer- of televisiescherm. En een gesproken commando moet in de toekomst voldoende zijn. Muziekje? ,,Het uitspreken van woord muziek is voldoende. In principe weet de apparatuur wat je wilt horen. En wil je naar iets luisteren waarvan je de titel niet kent, dan moet neuriën voldoende zijn'', zegt E. Aarts van het Natlab.

Kleisterlee constateerde gisteren één gemis in het technologische aanbod van Philips: productie van digitale camcorder (videocamera). ,,Dat is een van de weinige groeimarkten in de consumentenelektronica. De technologie hiervoor is bij ons zeker aanwezig [zoals de chips en de opslag van beelden], maar de applicatie maken we niet.'' Philips heeft nauwelijks ervaring met de productie van videocamera's. ,,Maar verwacht geen grote stappen op de korte termijn. We gaan niet zomaar die markt op.''