Prins Derwig is iets te ontspannen

Eind 1997 ensceneerde Theu Boermans met zijn gezelschap De Trust een gedenkwaardige Hamlet. Hij wist Shakespeare's `stuk der stukken' uit 1601 – over de Deense prins die zijn vader moet wreken, maar daar te goed en te bedachtzaam voor is – met een ruk naar het hier en nu te halen. Voor Boermans ging Hamlet over de botsing der generaties. De held was bij hem alledaags, herkenbaar. Een jongen die bij je in het studentenhuis zou kunnen wonen; de wat sombere peinzer van de groep, die doordraait en plots jong sterft. In de toen 28-jarige jeune premier Jacob Derwig vond Boermans zijn ideale Hamlet: een jongen nog, wat schlemielerig, aantrekkelijk, geestig. Zijn grote handen fladderden in het duister als die van Jacques Brel. Derwigs Hamlet bovenal was een heldere denker. Voor zijn generatie is hij nog altijd dé Hamlet.

Voor Boermans was het een keerpunt; voor Derwig en zijn Ophelia, de piepjonge, schone Halina Reijn, was het een vliegende start. Het stuk won de Gouden Gids Publieksprijs en de Grote Theaterfestivalprijs. Boermans verbreedde en vergrootte de aanhang van de Trust, en hij verjongde zijn Amsterdamse gezelschap. Nu Boermans via fusering De Trust heeft uitgebouwd tot de Theatercompagnie, wil hij de schouwburgen en de rest van Nederland veroveren. Hiervoor heeft hij zijn Hamlet weer van stal gehaald.

Veel van de oorspronkelijke kracht is er nog. Het decor is licht aangepast, maar in wezen hetzelfde: één centrale, kille lobby met twee trappen en twee monitoren waarop CNN de troepenbewegingen van Fortinbras laat zien. Het koor van veiligheidsmensen – dat met zendmicrofoontjes nuchter commentaar geeft – zwerft dit keer door de zaal. Ook Hamlet en de anderen zitten zo nu en dan in de zaal. De zakenkleding is gemoderniseerd. De toneelscène is veranderd. Kleine verschillen, niet wezenlijk anders.

Derwig is in de jaren gegroeid als acteur. Vier jaar geleden speelde hij minder ontspannen. De intensiteit van toen heeft plaats gemaakt voor een wat lossere interpretatie. Met hem is ook het stuk wat losser, minder dwingend geworden. De vier uur vliegen niet om, zoals de eerste keer. Deze reprise is speelser, en dat is niet altijd een vooruitgang. Je ziet sommige acteurs groot spelen en hard werken om de grote zaal erbij te houden. De geestigheid wordt geregeld lolligheid, en menig sleutelscène wordt met een platte grap afgesloten. Het blijft een indrukwekkende voorstelling, maar het kan allemaal wat strakker en minder behaagziek.

Voorstelling: Hamlet van Shakespeare door de Theatercompagnie. Regie: Theu Boermans. Gezien 22/4 Stadsschouwburg Amsterdam. Aldaar t/m 24/4 en 26 t/m 28/5. Tournee t/m 11/6. Aanvang 19:30 uur. Inl. 020-5305320 of www.theatercompagnie.nl.