Musical puur voor het plezier

Een groep Nederlandse artiesten speelt drie keer een concertante versie van de musical `Aspects of love' van Andrew Lloyd Webber. Iedereen doet onbetaald mee.

De repetities vinden nu nog plaats in het decor van het tv-programma Kopspijkers, want dat wordt hier, in het Werkteater in Amsterdam, wekelijks opgenomen. Maar straks vormen de twee vleugels op het toneeltje het enige decor voor de zes musical-artiesten die op drie avonden Aspects of love gaan spelen. ,,Puur voor ons plezier,'' zegt initiatiefnemer Paul Vaes. ,,Als je in zo'n grote musical staat, raak je dat plezier wel eens kwijt. Dan wordt het gewoon werk. Terwijl we nu weer bezig zijn met onze hobby. Ik heb niemand een cent te bieden, iedereen doet belangeloos mee.''

Vaes (37) speelde in grote musicals als Miss Saigon, Chicago en Elizabeth, en heeft voor het komende seizoen ,,nog verschillende audities lopen''. Vorig jaar, tijdens de tournee van de musical Rex, ontstond het plan voor een eigen project. ,,Bij kleine producties zie ik altijd heel veel enthousiasme bij alle betrokkenen,'' zegt hij, ,,en ze worden ook vaak heel warm ontvangen – veel warmer dan een productie van vijf miljoen die met acht trailers door het land reist. Zoiets wilde ik zelf óók wel eens opzetten. Iets wat niet tot op de komma is vastgelegd in een hoofdkantoor in Londen, of bij Van den Ende, maar iets wat we zelf zouden maken.''

Koen van Dijk, auteur en regisseur van Rex, wist een geschikte musical voor zo'n klein project: Aspects of love, een minder bekend werk van de overbekende componist Andrew Lloyd Webber, met zangteksten van Don Black en Charles Hart, gebaseerd op de gelijknamige liefdesperikelenroman van Bloomsbury-auteur David Garnett. De musical ging in 1989 in Londen in première en bleef daar drie jaar staan. Ieder ander zou dat een bevredigend resultaat vinden, maar voor de maker van Cats, Evita en The Phantom of the Opera viel het tegen. ,,Daardoor hangt er nu de doem overheen dat het geen groot succes is geweest,'' aldus Van Dijk. ,,De kans is dan ook klein dat deze musical ooit in Nederland zal worden geënsceneerd. Maar het enige probleem was volgens mij, dat ze die productie in Londen veel te groot hadden neergezet. Aspects is een typische kamermusical, het hele ensemble heb je helemaal niet nodig.''

Vaes zocht gegevens op internet, kocht de cd en werd ,,steeds meer geraakt''. Via via kwam hij telefonisch terecht bij de productiemaatschappij van Lloyd Webber in Londen, waar hij snel toestemming kreeg voor een concertante versie van Aspects of love. ,,Ze bleken zelfs een arrangement te hebben liggen voor twee vleugels, dat we konden gebruiken.'' Maar er werden strikte voorwaarden gesteld: niet meer dan drie avonden, geen beeld- en geluidsopnamen en geen gebruik van het originele logo van de show.

Zelf speelt Paul Vaes de hoofdpersoon in Aspects of love: een jongeman die eerst een romance heeft met een oudere Franse actrice, tot zij met zijn oom trouwt, en vijftien jaar later verliefd raakt op haar dochter die dus zijn nichtje is. Hij zingt ook de enige hitsong uit de musical: Love changes everything, in het Nederlands vertaald als ,,Wie begrijpt wat liefde is?'' Naast hem staan minstens zo ervaren collegae als Ryan van den Akker, Maaike Widdershoven, Anne-Mieke Ruyten, Filip Bolluyt en Ger Otte, die tevens de muzikale leiding heeft. En hij vond Koen van Dijk bereid de voorstelling te regisseren.

,,We hebben twee weken om samen te repeteren,'' zegt Van Dijk, ,,terwijl een musical normaal gesproken zes weken repetitietijd vergt. Het belangrijkste vind ik het verhaal zo goed en zo helder mogelijk te vertellen, met minimale middelen en een heel eenvoudige mise en scène. Het blijft een concertante versie, maar ik vind wel dat je het moet kunnen volgen. Al was het maar omdat het een mooi verhaal is.''

Aspects of love, 29/4, 6 en 13/5 in het Werkteater, Amsterdam. Inl. 020-3308832.