Friese klanten UPC boos

C. Helbig uit Heerenveen nam vandaag speciaal een snipperdag om in de Leeuwarder UPC-winkel zijn beklag te doen. ,,Ik belde UPC gisteren via de buren. Ze beloofden binnen een uur terug te bellen naar dat nummer, maar ik heb niks gehoord.'' Ongeveer 35.000 abonnees van kabelbedrijf UPC in Friesland en Flevoland kunnen sinds zondagnacht twee uur niet bellen of gebeld worden. Gisteravond was de storing verholpen, maar vanochtend bleek het telefoonverkeer opnieuw plat te liggen. Ook de politie in Friesland is onbereikbaar. He alarmnummer 112 is wel bereikbaar. In de nacht van zondag op maandag trad een storing op in de apparatuur van de centrale in Zevenaar. Volgens een woordvoerster van UPC werd die vervangen, waarna er vanaf gistermiddag weer mondjesmaat gebeld kon worden. Gisteravond had UPC weer te kampen met een telefoonstoring, nadat de software het liet afweten. De gedupeerde abonnees van UPC krijgen twee dagen abonnementsgeld teruggestort. Een medewerker van de UPC-winkel in Leeuwarden verklaarde aan het begin van de middag dat de storing was verholpen. Maar de woordvoerster van UPC kon dit niet bevestigen. ,,We willen alles eerst testen, het kan zomaar weer fout gaan.''

In de winkel, die tot twaalf uur dicht was, stonden ongeveer vijftien ontevreden klanten. Gisteren waren er 300 à 400 klanten die informatie wilden. A. Elzinga uit Leeuwarden is boos. Haar vader ligt in het ziekenhuis. ,,Heel vervelend dat ik niet bereikbaar ben. Alles moet via de gsm.'' Ze is naar de winkel gekomen om haar telefoonabonnement bij UPC op te zeggen. ,,Dit is de derde keer in twee jaar. Na de tweede storing kondigde ik al aan mijn abonnement op te zeggen als het weer zou voorkomen.'' A. Rodenhuis uit Leeuwarden gaat haar internetabonnement opzeggen. ,,Ik ben een maand van het internet geweest door storingen. Op vragen krijg je geen antwoord. Gelukkig bel ik via KPN.''