Hyundai 2.7i V6 Coupe

Eenmaal per week doemt er aan de horizon bij Hoek van Holland een reusachtig vaartuig op. Zonder patrijspoorten, zonder wuivende passagiers en zonder verstekelingen, want waar zouden die zich moeten verstoppen? De twaalf in hoogte verstelbare dekken in deze drijvende spekkoek staan namelijk mudjevol met vers geproduceerde en aan sjorkabels vastgezette auto's uit het Verre Oosten. Rechtopstaan is er amper mogelijk en de geur van duizenden in paraffine gedrenkte voertuigen schrikt eventuele clandestiene wereldreizigers klaarblijkelijk voldoende af.

Zesduizend auto's kunnen er in dit schip en als die allemaal, na een zeereis van zes tot acht weken, zijn uitgeladen, slikt het vervolgens gebruikte personenauto's, busjes en vrachtwagens in om ze op de terugweg te bezorgen in het Midden-Oosten en Oost-Afrika. Dus mocht u uw camper of personenauto missen en uw geval behoort tot die 75 procent misdaden waarvan onze politie niet bij machte is om ze op te lossen, neem dan eens een kijkje bij het Rotterdam Car Center in de Europoort.

Vijfhonderd van de afgeleverde auto's zijn van het Zuid-Koreaanse merk Hyundai en dragen namen als Atos en Sonata, Elantra en Sajet. Maar liefst tien verschillende modellen laat deze industriegigant op de Nederlandse markt los. Van piepkleine – even de kinderen naar school brengen – wagentjes tot de vijf en een halve meter lange Equus. Waarvan er maar één is geïmporteerd, voor de Zuid-Koreaanse ambassadeur en ik wens zijn chauffeur hierbij veel parkeergenoegen.

Ik ben nu aangekomen bij een pijnlijk gedeelte in de tekst: Hyundai is hoofdsponsor van het komende WK-voetbal! Men dacht een ideale Europese ambassadeur voor hun merk in onze bloedeigen Johan Cruyff te hebben gevonden. Die na overhandiging van een forse beloning een jaartje in een Hyundai XG moest rijden. Eentje in Amsterdam, de andere in Barcelona. Maar helaas, deze lucratieve afspraak werd vóór de onverwachte uitschakeling van het Nederlands elftal gemaakt, waardoor hij bitter weinig publiciteit voor het merk zal genereren.

`Hyundai' betekent `Moderne Tijden' en wat de nieuwe coupé betreft, hebben ze de tijdgeest uitstekend begrepen. Het is alweer de vierde editie, die in 1990 startte met een alleraardigst vierkant doosje dat nu gewild is als beginnersautootje. Zes jaar later kwam versie twee door de klep naar buiten en het werd subiet de ultieme workmans sportscar. Met veel suggestieve welvingen en openingen en een snorremans spoiler, maar met een wegligging en afwerking die enigszins beneden de maat was. Binnen was er een batterij klokjes en lampjes en dat voor een prijs waarvoor bouvier en pitbull niet richting asiel hoefden. Er volgde nog een lichte facelift, maar nu is het zover: de geheel nieuw ontworpen coupé wordt uitgeladen.

Wat is dit een fraaie auto. Het lijkt wel een Ferrari, mokken de zuurpruimen onder u, maar ik kan me een Ferrari herinneren die er als een Toyota Supra uitzag en daar zeurde toen niemand over. De voorkant had iets beter getekend kunnen worden, maar verder is het model wonderbaarlijk goed in balans. Volgens de folder kunt u als optie uit drie soorten spoilers kiezen: Mild & Wild & Lip. Doe maar niet, ze misstaan de auto. Absoluut verbieden doe ik een trekhaak. Laat ik het straks niet merken!

Binnen hebben de Koreaanse kampioenschappen ringwerpen plaatsgevonden. Acht stuks tel ik er rondom klokjes, versnellingspook en speakers. Kennelijk om het zaakje op te vrolijken, want er zijn hier weer meters somber plastic weggestanst. Stoelen en ergometrie zijn prima voor elkaar, de zescilinder snort en is niet al te dorstig en ziedaar, een perfect schakelende automaat met semi-handbediening, die zonder bijbetaling in plaats van de standaard zesbak geleverd kan worden. Forse achteruitkijkspiegels model vleermuis met een naar behoren werkend dodehoekgedeelte, een goede bouwkwaliteit en dito weggedrag en daarbij ook nog drie jaar onbeperkte garantie, iets waartoe de meeste Europese fabrikanten nog steeds niet zijn overgegaan.

En gelukkig zijn er ook nog die volstrekt nutteloze, maar vertederende details: drie hevig zwiepende dashboardklokjes zonder enig nut of doel en een ijzeren staaf die als antenne bedoeld is en er moeizaam met de hand moet worden uitgedraaid wanneer de wasstraat wordt bezocht.

En natuurlijk die haaienkieuwen aan de zijkant, bedoeld als luchthappers of bandenkoelers. Maar zelfs op de brug kan ik de functie ervan niet ontdekken. Geeft niet, uw kinderen jokken ook wel eens, maar houdt u daarom minder van ze?