Tekorten voor onderhoud basisscholen

Nederlandse basisscholen komen jaarlijks gemiddeld 19 procent tekort op hun totale onderhoudsbegroting. Voor openbare scholen is het tekort groter dan in het bijzonder onderwijs, namelijk 25 procent.

Bij ongewijzigd beleid hebben de basischolen over tien jaar een gat in hun onderhoudsbegroting van zeker 613 miljoen euro. Dit blijkt uit een rapport van bouwkundig ingenieursbureau Asset in Uden. Het bureau bezocht 450 scholen in circa honderd gemeentes.

Volgens directeur Fons Haen van Asset, is de situatie ,,al jaren diep triest''. ,,We hebben noodhuisvesting gezien die van ellende inelkaar stort. Maar ook houtrot van zes jaar oud. Verder gevaarlijke bestrating die drie jaar rond een speeltoestel blijft liggen en potten en pannen in de klas om de regen op te vangen. Er zijn scholen waar de concierge moet verven omdat het anders te duur is.''

Zijn conclusies lijken in tegenspraak met uitlatingen van staatssecretaris Adelmund van onderwijs. Zij liet de Tweede Kamer vorig jaar september weten dat ,,er geen sprake is van achterstanden in het onderhoud van de schoolgebouwen''. Adelmund trok wel extra geld uit voor schoonmaak en aanpassing van klaslokalen, maar stelde dat ,,er kan worden geconcludeerd dat het technisch onderhoud van scholen in het algemeen geen punt van zorg hoeft te zijn''. Volgens Asset had Adelmund deze conclusie nooit mogen trekken.

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen laat in een reactie weten dat er wel degelijk extra geld beschikbaar is voor onderhoud, zo zegt een woordvoerder: 14 miljoen euro jaarlijks sinds 2000. Veel te weinig, vindt Haen. ,,Bovendien hebben we daar al rekening mee gehouden in het rapport.'' De Nederlandse basisscholen kampen volgens Asset op dit moment met een tekort van minimaal 257,6 miljoen euro.

Ook de Onderwijsbond in Utrecht vindt dat Adelmund veel te weinig geld over heeft voor onderhoud van de basisscholen. ,,TNO heeft in 2000 becijferd dat de onderhoudsbudgetten met 26,7 procent moesten stijgen. Dat is nog lang niet gebeurd'', zegt een woordvoerder. ,,Niet verstandig, zeker gezien het huidige lerarentekort. Wil je het onderwijs aantrekkelijk maken voor leerkrachten, moet je ook een prettige werkomgeving kunnen bieden.''

In het rapport doet Asset een aantal aanbevelingen. Onder meer om de regelgeving voor het aanvragen van onderhoudssubsidies voor scholen anders te organiseren. Momenteel moet, om in aanmerking te komen voor een gemeentelijke vergoeding, 75 procent van het desbetreffende bouwdeel van de school aan vervanging toe zijn. Deze regel werkt volgens Asset ,,een zoveel mogelijk integraal verwaarlozen'' in de hand, in plaats van de beoogde ,,waar mogelijk integraal onderhouden''.