Pak en das keren terug

Het keurig zakenkostuum leek uit de gratie, in banken en kantoren. Maar pak en das keren terug, zelfs in voorheen dasloze internetbedrijven, constateert Michiel van Nieuwstadt. En wat moeten dames aan?

Het economisch herstel dient zich aan, maar verkopers van dure zakenkostuums kan die opleving waarschijnlijk gestolen worden. In de afgelopen tijd was het juist de malaise in de financiële en ondernemerswereld die het conventionele pak met das een fikse steun in de rug gaf.

Op het hoogtepunt van de dotcom-hype was er ruimte voor creatieve kleding op de werkvloer. Een pak misschien, maar zeker geen das, en liefst een paar gympen eronder. Op Wall Street lieten banken zich aansteken door de hippe internetbedrijven die met lukratieve beursintroducties de kas spekten. Die tijd is voorbij. Zo is bij de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers het das-met-pak sinds vorige maand weer verplicht – evenals de formele zakenkleding voor vrouwen.

Hoe zit dat in Nederland? ,,Wij hebben geen formele dresscode, maar verwachten dat mensen kleding kiezen die past bij hun functie, zegt een woordvoerder van ABN Amro. Gympen zijn nooit populair geweest bij Nederlandse banken, zelfs niet rond de beursgang van World Online.

Maar in het Nederlandse internetwereldje zèlf is de omslag wel merkbaar. Gorilla Park, een Amsterdams netwerk van internetbedrijven, houdt het hoofd nog steeds boven water, maar het T-shirt is op kantoor minder populair. ,,Jongens van de marketing hebben nog steeds een andere stijl dan techneuten'', zegt woordvoerder Bob Sterling. ,,Maar over het algemeen kleden mensen zich serieuzer. Dat is geloofwaardig en komt professioneel over.''

Die gewenste uitstraling is te koop, vanaf 300 euro. ,,Als een pak goedkoper is, dan zie je dat eraan af'', zegt Ada Nijman van image consultant B-Kwadraat, een bedrijfje met klanten als Rabobank en Fortis. Dat geld moet dan wel goed worden besteed. ,,Mannen kopen hun pakken vaak te groot'', zegt Nijman. ,,Dat resulteert in afhangende schouders. Een jongeman ziet er dan uit alsof hij een pak van zijn vader heeft geleend. Je schudt hem de mouw in plaats van de hand.''

Vrouwen, meent Nijman, kleden zich te sexy. ,,De Nederlandse vrouw draagt graag broeken'', zegt zij. ,,Te korte jasjes op te strakke broeken. Wij adviseren mantelpakjes met een rok op maximaal vijf centimeter boven de knie.''