Groene stroom?

Om externe geldbronnen aan te boren gaat voetbalclub NAC zijn supporters groene stroom aanbieden. Een logisch initiatief?

Max van der Pas, directeur NAC Investments: ,,Als voetbalclub kun je niet altijd meer rondkomen van inkomsten als sponsor- en entreegelden. Samen met energieleverancier EnergieXS uit Almelo willen we NAC-supporters tegen een gereduceerd tarief groene stroom aanbieden. Het hele project vergt geen investeringen, bovendien worden onze supporters en NAC er financieel wijzer van. Zelfs Manchester United, hét voorbeeld van een economisch goed geleide voetbalclub, overweegt zijn eigen supporters stroom aan te bieden. Natuurlijk valt of staat ons energieplan met de prestaties op het veld. Geen fan zal participeren in de plannen van een club die onderaan de ranglijst bungelt. Hoeveel we met ons energieplan hopen te verdienen? We gokken in elk geval op een paar duizend aansluitingen.''

Jurgen van den Elshout, werkzaam bij Hellemans Consultancy en NAC-supporter: ,,Als aanhanger van NAC wilde ik de club helpen. In mijn vrije tijd ben ik gaan werken aan de samenwerking tussen de club en een energiebedrijf. Ik ga ervan uit dat een hoop NAC-supporters zich via de club van stroom laten voorzien. Als 5.000 gezinnen gebruik gaan maken van de actie, kan er al gesproken worden van een succes. Voetbalclubs zijn bedrijven, er moet gewoon geld verdiend worden. De ene club probeert het met goedkope telefoontikken, de ander biedt abonnementen aan voor een internetprovider. NAC doet het met elektriciteit. Veel clubs laten kansen liggen als het gaat om het genereren van extra inkomsten. Er zijn veel mogelijkheden om geld te verdienen voor je club.''

Michiel Timmerije, commercieel manager EnergieXS: ,,Omdat wij duurzaam opgewekte elektriciteit collectief inkopen, kunnen NAC-supporters zo'n dertig euro per jaar besparen op de energierekening. Bovendien stimuleert de overheid het gebruik van groene stroom. Om een bepaalde emotie bij de aanhangers van NAC los te maken, spreken we in dit verband van geel-zwarte stroom. NAC heeft een trouw publiek, we verwachten dat de actie zal aanslaan. Aan de overeenkomst kleven geen nadelen: NAC verdient geld, wij krijgen een betere naamsbekendheid en de supporters besparen geld. Tegenwoordig moeten voetbalclubs op zoek naar nieuwe geldbronnen, er zit weinig anders op.''

Prof. dr. W.G.H. van Hulst, hoogleraar bedrijfseconomie aan de Katholieke Universiteit Brabant: ,,Ondernemingen die zich op vreemd terrein begeven, komen doorgaans van een koude kermis thuis. In het verleden probeerden banken wat in de reiswereld, maar die projecten verliepen niet succesvol. Ik kan me voorstellen dat die energieleverancier via NAC streeft naar meer naamsbekendheid, maar naamsbekendheid levert niet automatisch geld op. Een voetbalclub drijft voor een deel op emotie, misschien dat er op die manier geld te verdienen valt. Ofschoon ook NAC baat kan hebben bij de overeenkomst, heb ik zoiets van: `Waar begint men aan?' Het is nog maar de vraag of het plan voor NAC rendabel is op de lange termijn.''

Henk Hoekstra, directeur financiële zaken SC Heerenveen: ,,Ook Heerenveen is geïnteresseerd in elk plan dat de vereniging geld oplevert. Toch valt het nog te bezien of externe geldbronnen rendabel zijn. Feyenoord heeft zijn Formule I-plannen nog niet uitgevoerd, PSV hoopt met zijn verzekeringsactie wat provisie op te strijken. NAC bevindt zich in een kleine markt, ik ben benieuwd hoeveel supporters gebruik gaan maken van die speciale energie-aanbieding. Grote, buitenlandse clubs hebben natuurlijk veel meer mogelijkheden als het gaat om externe geldbronnen. Manchester United verdient ontzettend veel geld met zijn merchandising, maar de clubnaam is dan ook een merknaam geworden. Bovendien heeft United een ontzettend groot afzetgebied. Nederland is niet zo ruim bemeten, vandaar dat voetbalclubs het wat moeilijker hebben om geld te verdienen.''