`Verantwoord' racen op circuit Zandvoort

Illegale racers zorgen vooral in weekends voor veel overlast en gevaar op de openbare weg. Bij wijze van legale try-out mochten ze gisteren racen op het circuit van Zandvoort.

Veertig `vrije' streetcar-racers kwamen gisteren, samen met zo'n vijfhonderd toeschouwers, naar het circuit in Zandvoort om mee te doen de legale sprintwedstrijden, die als 'try-out' werden georganiseerd door Dutch organisation for drag and race engines (Dodare).

Deze organisatie wil de racers, van de openbare weg, waar ze met illegale sprintwedstrijden voor veel overlast zorgen, naar het circuit lokken. Daarnaast wil Dodare lokale overheden verzoeken om een terrein, oude vliegveldjes bijvoorbeeld, beschikbaar te stellen, waarop de streetcar-racers veilig kunnen sprinten zonder de overlast, waarover de laatste weken zoveel publiciteit ontstond.

,,Zolang er auto's zijn zal er geraced worden'', zegt Dodare-voorzitter Martijn Beerhuizen. ,,Doe dat dan op een verantwoorde manier. Wij willen als autosportliefhebbers geen slechte naam krijgen door illegale racen. Daarom zoeken we naar legale alternatieven voor de dragraces, waarbij we de illegale streetracers zelf zoveel mogelijk betrekken''. Een groot deel van de twintig vrijwilligers die vandaag met de organisatie helpen, komt uit dat illegale wereldje.

Die vrijwilligers doen intussen hun uiterste best. Jongens die verleden week als de politie nog het bloed onder de nagels vandaan haalden, spreken nu als baancommisaris de sprinters streng toe als een autoraam niet helemaal is dichtgedraaid of als het riempje van de veiligheidshelm niet om de kin is vastgemaakt.

Alexander, alias Bart DaVinci, houdt toezicht bij het parkeerterrein. Alexander, een bekende bij het racen op de Maasvlakte en de de Sluisjesdijk in Rotterdam-Zuid, is bekeerd tot het legale racen. Door de recente ongelukken, maar eerlijk gezegd ook door het strengere politieoptreden. Die heeft onlangs van twee vrienden de auto en het rijbewijs in beslag genomen. ,,Een is er betrapt bij het racen en heeft dat ruiterlijk toegegeven, maar de ander had gewoon een lullige aanrijding. Hij riep met zijn mobieltje wat vrienden op, die naar de plaats van het ongeluk toereden, en toen de politie arriveerde had die al zijn oordeel klaar: streetracen.''

Legaal racen was ook voor motorrijder Owen uit Alkmaar de reden om naar Zandvoort te komen. ,,Sprintjes trekken op een veilige baan, zonder angst voor de politie. Die tien euro startgeld is goedkoper dan een bekeuring. Het liep trouwens veel te veel uit de hand met die illegale streetracers. In Druten heb ik meegemaakt dat streetracers afspraken om zonder veiligheidsriemen te rijden, voor de kick. Waar ben je dan mee bezig?"

Don Leemker van de Dutch Hotrod Association is betrokken bij de plannen van Dodare voor het legaliseren van streetracen, omdat hij lobbyt voor de invoering van Operation Street Legal (OSL) een reglement dat uit de Verenigde Staten werd geïmporteerd door het Amerikaanse leger in Europa, dat zich zorgen maakte over de, vooral in Duitsland, gelegerde militairen die illegaal raceten. OSL, dat in de VS met succes werd ingezet tegen het illegale sprinten, bevat regels voor het dragracen, met tijdhandicaps voor zwaardere auto's en een eliminerend puntensysteem, waardoor er uiteindelijk een winnaar overblijft. Leemker ziet het al voor zich: officiële Europese kampioenschappen met tijdwaarneming en stop/startlichten, sponsors, workshops en voorlichting op scholen. ,,Want behalve in Nederland zijn er ook in Duitsland en Frankrijk grote problemen met het illegale streetracen. Daarom zijn in Duitsland met hulp van lokale overheden in 2001 de eerste wedstrijden volgens de OSL-regels gereden en het grote succes daarvan ons geïnspireerd om deze regels nu langzaamaan in Europa bekend te maken en in te voeren.''