NS wil afspraak over punctualiteit geschrapt zien

NS wil de zogenoemde punctualiteitsafspraken met de overheid schrappen. Het spoorbedrijf wil best verantwoording afleggen over vertrek en aankomsttijden van treinen, maar vindt dat het huidige meetsysteem te veel factoren bevat waarvoor het spoorbedrijf niet verantwoordelijk is. Zo is er overmacht in de vorm van zelfdodingen, dieren op de rails en slecht weer. Maar ook voor vertragende factoren als kapotte wissels en rails, uitlopende onderhoudswerkzaamheden, seinstoringen en draadbreuken kan NS niet worden aangesproken. Hiervoor is het ministerie van Verkeer en Waterstaat verantwoordelijk. Maar al die factoren tellen wel mee in het punctualiteitscijfer van NS.

President-directeur Noordzij zal er in een brief, die eind juni wordt verstuurd aan de nieuwe minister van Verkeer, voor pleiten de punctualiteitsafspraak anders in te vullen in het nieuwe prestatiecontract. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt deze brief af te wachten voordat het wil reageren.

Reizigersorganisatie ROVER doet het pleidooi van Noordzij af als ,,de zoveelste losse flodder van de NS-directie die wij graag naar de prullenbak verwijzen''. ,,Natuurlijk heeft Noordzij gelijk als hij zegt dat niet alle vertragingen de schuld zijn van NS'', zegt een woordvoerder van ROVER. ,,Maar het is wel heel erg makkelijk om dan maar helemaal niet meer op tijd te hoeven rijden. Wij vinden dat Noordzij zou moeten zeggen: `de kwaliteit van de rails en bovenleidingen moet veel beter en het onderhoud van baanvakken en wissels'. In plaats dat hij wil worden ontslagen van zijn plicht om op tijd te rijden.''

In januari struikelde de voormalige NS-directie nog op het huidige prestatiecontract. Daarin staat dat NS minstens 80 procent van de treinen op tijd moet laten rijden. De NS haalde dat cijfer niet met als gevolg dat de NS-directie en commissarissen onder grote druk van minister Netelenbos opstapten.