Meelfabrikant kan herkomst brood binnenkort achterhalen

De grootste meelfabrikant van Europa, het Nederlandse bedrijf Meneba, heeft een systeem bedacht waardoor de herkomst van brood traceerbaar is. Het Nederlandse bedrijf kan nu al bij ongeveer 15 procent van het brood de boer die het graan verbouwde achterhalen.

Het voordeel van controle over graanleveranciers is dat sneller fouten in de aanlevering kunnen worden achterhaald. Bovendien kunnen boeren via Meneba beter inspelen op commerciële wensen van bakkers en supermarkten. Commercieel directeur F. van Straaten van Meneba wil binnen tien jaar naar een percentage van 100 procent.

Gevolg van deze nieuwe methode is volgens van Straaten dat door betere adviezen over graanrassen en productiemethoden het aantal bestrijdingsmiddelen kan worden verminderd: ,,Er is de laatste jaren steeds meer vraag naar hogere kwaliteit en herkenbaarheid van brood.'' Door betere meelkwaliteiten wil Meneba ook de hoeveelheid conserveermiddelen in brood, zoals emulgatoren en enzymen, sterk terugbrengen.

Voordeel van betere herkenbaarheid van dit `ketenbrood' is dat supermarkten en bakkers kunnen adverteren met broodsoorten uit bepaalde landen (bijvoorbeeld ciabatti van Italiaans meel of stokbrood van Frans graan) of provincies. Veel klanten van regionale supermarktketens kopen eerder producten uit eigen regio. Winkeliers kunnen daardoor een hogere prijs vragen.

Meneba wil niet kwijt welke winkels nu al brood verkopen dat volgens de nieuwe methode is gefabriceerd. Meneba levert onder meer aan bakkerijbedrijven zoals Bakkersland en Quality Bakers, die brood bakken voor supermarktketens en warme bakkers. Ook Albert Heijn verkoopt dit brood sinds vorig jaar september, maar op zo'n kleine schaal dat het bedrijf besloot dit brood nog niet speciaal voor haar klanten aan te bevelen. Een woordvoerster zegt dat Albert Heijn komend jaar besluit of het doorgaat met de verkoop van `ketenbrood' en hoe de supermarkten dat op de verpakking gaan aanbevelen. Een van de weinige producenten die er nu al mee adverteert is Bolletje.

De kosten van de nieuwe productiemethode berekent Meneba grotendeels door aan afnemers. De prijsverhoging die de detailhandel aan klanten gaat doorberekenen, is onbekend. Volgens Van Straaten kan dat beperkt blijven tot vijf eurocent per brood.