Liever allemaal in elektrische auto

Er zijn gasten op het autoluwe Vlieland die zich ergeren aan de vele auto's. De elektrische auto kan uitkomst bieden.

,,Eiland van rust en ruimte'', zo afficheert Vlieland zich graag. Autoarm, ,,een klein paradijs'', zo schrijft de VVV-folder van 25 jaar geleden. Toch is een groeiend aantal eilanders bezorgd over de vele auto's – ongeveer 400 op een bevolking van 1.140 – die afbreuk dreigen te doen aan dit imago. Een handvol ondernemers richtte daarom vorig jaar de Projectgroep Autoluw Vlieland op. Hun doel is de Vlielanders uit de auto of eventueel in een geruisloze elektrische auto te krijgen. Deze week organiseerde de projectgroep een demonstratie van elektrovarianten van drie automerken, waarop zo'n 35 eilander ondernemers afkwamen. Want zelfs op het waddeneiland waar auto's van toeristen verboden zijn, moet het aantal autobewegingen worden teruggebracht, vindt men.

De Vlielander politiechef Auke Poppema merkt dat toeristen zich steeds vaker storen aan het lawaai van het eilander blik en de bijbehorende uitlaatgassen. ,,Ze denken dat ze hier hun kinderen nog veilig kunnen leren fietsen, maar schrikken vervolgens van de vele auto's.'' De laatste 20 jaar is de omvang van het wagenpark op het van oudsher ,,autovrije'' eiland sterk toegenomen. Vooral onder ondernemers. ,,Sommige bedrijven hebben er wel zeven'', weet Poppema. Maar ook particulieren hebben er veelal een. ,,Het liefst met vierwielaandrijving, zodat ze over het strand kunnen rijden.'' Hij gunt het ze, daar niet van. Maar toch moeten de Vlielanders leren hun auto bewuster te gebruiken, vindt de politieman. ,,Het toerisme is de kurk waarop we drijven en de badgasten komen hier niet alleen voor de mooie natuur, maar vooral ook voor de stilte en rust.'' Oplossingen: goedkope stallingsruimte aan de wal, zodat Vlielanders hun auto in Harlingen laten staan. Want de overtocht mét auto is nu nog goedkoper dan een plekje huren in een parkeergarage. En verder zou iedere ondernemer de elektrocar in moeten. Handen aan het stuur, ogen op de weg en wegzoeven in stilte. Jan van der Veen, campinghouder op Vlieland, probeerde er deze week voor het eerst een uit. De beheerder van `Stortemelk' heeft al een elektrische golfcar voor zijn kampeerterrein, maar een echte elektroauto is toch anders. ,,Hij trok razendsnel op en reageerde heel alert'', vertelt hij enthousiast. De elektrorit viel ook Gerard List van het eilander Buitensportcentrum ,,100 procent'' mee. ,,Hij reed goed en het comfort is prima.'' Van der Veen verwacht dat de eerste elektrocars al snel op Vlieland te zien zijn. ,,De aanschafprijs is twee keer zo hoog als van een gangbare auto, maar daar staat tegenover dat de overheid een kwart van de meerkosten subsidieert. Bovendien is de gebruiker vrijgesteld van wegenbelasting en betaalt hij minder verzekeringspremie.'' Een nadeel is dat het opladen lang duurt, vindt hij. Tussen de zes en acht uur voor 80 kilometer rijplezier. ,,Maar dat moet je goed plannen'', meent Van der Veen. ,,De stroomkosten zijn vrij laag, één hooguit twee euro per keer.''