Casino sponsort eredivisie

Voor 5,5 miljoen euro per jaar gaat Holland Casino de hoogste klasse van het betaalde voetbal sponsoren. De casinoketen volgt als sponsor van de eredivisie KPN op, het telecombedrijf dat na dit seizoen na tien jaar stopt als de overkoepelende geldschieter van de beste achttien voetbalclubs van Nederland.

De eredivisie krijgt vanaf volgend seizoen de naam Holland Casino Eredivisie. De nieuwe sponsor verbindt de komende drie jaar niet alleen zijn naam aan de sterkste voetbalcompetitie van Nederland. In ruil voor de donatie krijgt het bedrijf onder meer ook commercials rond voetbalprogramma's op televisie. Als de samenwerking goed bevalt, mag Holland Casino een in het contract opgenomen optie van nog eens twee jaar nemen.

Het gokbedrijf betaalt jaarlijks zo'n twintig procent meer dan voorganger KPN. Het telecomconcern doneerde voor dit seizoen tien miljoen gulden. Het bedrijf kondigde in november zijn vertrek aan omdat het vond dat de investeringen te weinig geld opleverden.

Zo wilde KPN de website www.kpn-eredivisie.nl voor de clubs lanceren, maar kreeg het niet het exclusieve recht voetbalbeelden op internet te gebruiken. Het stuitte het bedrijf eveneens behoorlijk tegen de borst dat bij het begin van het nieuwe voetbalseizoen een logo werd geïntroduceerd met de naam `Eredivisie' in plaats van `KPN Eredivisie'.

De Eredivisie NV en Holland Casino hebben nog niet besloten of ze een gezamenlijk logo gaan ontwerpen. Opvallend is dat de huidige affiches van beide organisaties veel op elkaar lijken.

President-commissaris Vonhoff en voorzitter Herremans van de Eredivisie NV bevestigden gisteren tijdens een persconferentie in Utrecht dat ze aanvankelijk vijf geldschieters voor de hoogste klasse van het betaalde voetbal wilden strikken. ,,Vijf keer een miljoen en een merk eredivisie zonder extra sponsornaam leek ons heel mooi'', aldus Herremans. ,,Maar nu zijn we ook heel tevreden. Een beter contract, en dat terwijl het voetbal toch onder druk staat.''