Om naar uit te kijken

CABARET

Cornelis Vreeswijk.

Vijftien jaar geleden overleed de Nederlandse troubadour Cornelis Vreeswijk, wereldberoemd in Zweden. Twaalf cabaret-artiesten van nu hebben een cd gemaakt met nieuwe versies van 's mans grootste hits (waaronder De nozem en de non) en ons onbekend repertoire waarvan tot dusver alleen een Zweedse versie bestond. Zo worden de gruizige Vreeswijk-liedjes nu vertolkt door vocalisten als Maarten van Roozendaal, Rob van de Meeberg, Erik van Muiswinkel. Bram Vermeulen, Bob Fosko, Jeroen van Merwijk en Jack Spijkerman. Op een tweede cd is de oude bard zelf te horen, in opnamen die niet eerder werden uitgebracht.

Cornelis Vreeswijk, een hommage. Quintessence Records, verschijnt 22 april. Inl 0343-454784, www.cornelisvreeswijk.nl

DANS

Krisztina de Châtel

In Krisztina de Châtels nieuwe choreografie Rooms zitten zes dansers en vier musici gevangen in een constructie van kleine ruimtes. Door de wanden van geperforeerd metaal te ontvouwen, verbinden, en uit te klappen herwinnen ze hun bewegingsvrijheid. Voor Rooms, dat op 25 april in première gaat in Theater a/h Spui in Den Haag, werkt De Châtel samen met de experimentele muziekgroep Loos. De muziek is van Patricio Wang.

Op 24 en 25 april Theater a/h Spui, Den Haag. Op 28 en 29 april Stadsschouwburg Amsterdam. Tournee t/m 12 juni. Inl. 010-669 5755 of www.dechatel.nl

FILM

Kaos

In 1985 hadden de broers Paolo en Vittorio Taviani groot succes met het vierluik Kaos, gebaseerd op de Siciliaans verhalen van Luigi Pirandello. De meestervertellers vertelden in majestueuze beelden van cameraman Giuseppe Lanci en onder de betoverende muziek van Nicolo Piovani in elk van de op zichzelf staande verhalen hoe het Noodlot niet altijd zijn onwrikbare zin hoeft te krijgen. De epiloog, over een zoon en zijn moeder, gaat over de schrijver Pirandello zelf.

De originele versie duurt 188 minuten. De nu hier opnieuw uitgebrachte versie is korter, omdat het vierde en laatste deel, Requiem, ontbreekt, net als in 1985 in Italië het geval was. Het ontbrekende deel gaat over een groep dorpsbewoners die de strijd aanbinden met een landheer, omdat ze hun doden niet mogen begraven waar zij dat willen.

MUZIEK

Ariodante

De Nationale Reisopera toert vanaf zaterdag en nog tot en met 16 mei langs tien Nederlandse steden met Händels avondvullende opera Ariodante (1735). Als weinig andere opera's van Händel berust het werk op een goed libretto en een opwindend verhaal, en ronduit opmerkelijk zijn ook de fraaie duetten - een zeldzaamheid! - en de talrijke balletten, die Händel componeerde voor een groep Franse dansers die in Covent Garden te gast was. Deze nieuwe productie van Ariodante wordt geregisseerd door het jeugdige regisseursduo Tobias Hoheisel en Imogen Kogge, die voor het eerst bij de Reisopera te gast zijn. De begeleiding is in handen van het Esterhazy Orkest onder leiding van de dirigent Michael Hofstetter. De titelrol wordt gezongen door mezzosopraan Alice Coote, die eerder bij het Koninklijk Concertgebouw te gast was. Reisopera-coryfee Elzbieta Szmytka zingt de rol van Ariodantes geliefde Ginevra, de Nederlandse sopraan Johannette Zomer is Dalinda.

Ariodante van G.F. Händel door De Nationale Reisopera o.l.v. Michael Hofstetter. Voorstellingen op 20, 22(Utrecht), 24 (Arnhem), 26 (Maastricht) en 28/4 (Groningen), en op 1 (Den Haag), 5 (Amsterdam), 7 (Eindhoven), 11 (Rotterdam), 14 (Enschede) en 16/5 (Leeuwarden). Aanvang: 19U30. Inl 053-4878500 of via www.reisopera.nl