Hollandse drugtsarina

De 17de `telefilm' (dramaproductie voor televisie van speelfilmlengte met een budget van circa E900.000, mede bekostigd door het ministerie van Cultuur) is de eerste die je een genrefilm zou kunnen noemen. Natuurlijk waren er al een musical (Ochtendzwemmers) en een paar thrillers, maar die waren buitenissiger dan Bella Bettien. Recht voor z'n raap geregisseerd door de debuterende producent Hans Pos (Kruimeltje, Baby Blue) vertelt de telefilm over de opkomst en ondergang van drugtsarina, de echt bestaande Bettien Martens. Het over de in 1992 in Italië gearresteerde Nederlandse contactvrouw van het Cali-kartel handelende boek van Frank Bovenkerk werd bekwaam tot een scenario bewerkt door Pos, Tomas Ross (Baby Blue) en Simon de Waal (Lek). Je vraagt je af waarom in een land dat het epicentrum is van de internationale narcoticahandel niet meer zulke verhalen worden gefilmd. Het is weinig minder dan Blow met Johnny Depp als coke-importeur.

Behalve het scenario is ook de titelrol van Bella Bettien voortreffelijk. Thekla Reuten heeft al in veel televisieproducties (Wij Alexander) en films (Het 14de kippetje, Kruimeltje) hoofdrollen gespeeld, maar als de beetje tuttige blondine, die steeds een stapje verder gaat wanneer ze eenmaal de smaak van gevaar en macht te pakken heeft, laat ze voor het eerst zien in de eredivisie van de jonge filmacteurs thuis te horen. Ook sommige bijrollen zijn verbazend goed, zoals de zichtbaar van de slechtheid van zijn personage – in de verte geïnspireerd door Klaas Bruinsma – genietende Thom Hoffman. Overigens komt er ook een film aan, De dominee, over Bruinsma.

Ondanks alle lof voor Bella Bettien als de Nederlandse Blow blijkt het toch een goed idee te zijn geweest de film niet, zoals Pos hoopte, eerst een bioscooproulement te gunnen. Met het telefilmbudget kun je naar televisiebegrippen heel aardige dingen doen, maar het is te weinig voor de bioscoop. Zo spettert de film nooit echt van het scherm, is het geweld nogal kies en het beoogde maffia-cynisme nogal tam. Werden er maar meer tv-films gemaakt als Bella Bettien, ambachtelijk in orde, onderhoudend, geworteld in de realiteit en geschikt voor een breed publiek. Pos denkt al aan een vervolg over de niet meer bestaande Bettien, die na het uitzitten van haar straf ergens leeft met een nieuwe identiteit.

Bella Bertien (Hans Bos, 2002, Nederland). AVRO, Ned.1, 21.07-22.50u.