Friesland Bank zoekt ouderen thuis op

De ouderenbonden maken zich zorgen over de afnemende toegankelijkheid en de dalende service van banken. De Friesland Bank koestert juist zijn oudere cliënten.

Jetje van Dijk heeft reuma. De 77-jarige Friezin woont in serviceflat Heerenhage. Ze is nog goed ter been. ,,Maar het kan best dat ik over 14 dagen geen voet meer kan verzetten.'' Rustig wacht Van Dijk haar beurt af voor het kantoortje in Heerenhage, waar Friesland Bank één keer per week de bewoners zijn diensten aanbiedt. Meestal komt Van Dijk hier om geld op te nemen. De bank komt in de provincie Friesland aan huis bij ruim 40 bejaardentehuizen en serviceflats. ,,Het zou verschrikkelijk zijn als de bank hier niet meer kwam. Dan zouden we ons geen raad meer weten. Dan moet je naar het winkelcentrum lopen, vijftien minuten hiervandaan, naar de supermarkt om geld op te halen'', zegt de bewoonster van Heerenhage.

Al twintig jaar houdt bankmedewerker Douwe Oenema zitting, zoals Friesland Bank het noemt, bij de verschillende bejaardentehuizen en serviceflats in Heerenveen. Het enige wat hij nodig heeft, is zijn zwarte geldkoffertje en een auto. ,,De mensen houden er niet van als er elke week een andere medewerker van de bank langskomt. Vertrouwen is belangrijk.'' Uit veiligheidsoverweging neemt hij nooit dezelfde route naar zijn bestemming. ,,En als er wat gebeurt, dan is een druk op een knop genoeg om de beveiliging te laten weten waar ik ben.'' Oenema komt ook bij de mensen thuis. ,,Als mensen ziek zijn, of niet meer mobiel, dan gaan wij ook bij hen thuis langs.'' Van de 360 bewoners bankieren er zo'n 120 bij Friesland Bank. ,,Toen ABN Amro onlangs hier bij Heerenhage stopte, heeft dat ons veel nieuwe klanten opgeleverd.''

Ouderen zijn misschien wel een van de belangrijkste doelgroepen van Friesland Bank, zegt Onno Heida, directeur van rayon Heerenveen (negen kantoren). Zijn bank is een kleine speler vergeleken met grootbanken als Rabobank en ABN Amro. In de thuisprovincie heeft Friesland Bank 31 vestigingen, in `Nederland' slechts vier. De van oorsprong coöperatieve zuivelbank opende zijn eerste filiaal in 1913 in Leeuwarden. In 1994 is de coöperatie een naamloze vennootschap geworden. De leden van de coöperatie, uitsluitend Friese bedrijven en instellingen, zijn daarop overgegaan in een vereniging die 85 procent van de aandelen bezit. De huidige reorganisatiegolf van de grote concurrenten, waarbij landelijk honderden filialen worden gesloten, laat de kleine bank langs zich heen gaan.

Heida: ,,Dat andere banken zich terugtrekken, speelt ons in de kaart. Wij hebben een sterk regionale binding en zullen minder snel ergens zo maar vertrekken.'' De mentaliteit van 65-plussers is, volgens Heida, tegenwoordig anders dan twintig jaar geleden. Het is een koopkrachtige groep, constateert de directeur. ,,Men heeft een polis die afloopt, wil zijn huis verbouwen of een nieuwe keuken installeren. Er zijn hier in Heerenveen veel beleggingsclubs, waarin vaak ouderen zitten.'' Ook bij de bejaardentehuizen, waar de bank komt, is er vraag naar beleggingsadvies. ,,Als we een nieuw spaarproduct hebben, dan zullen we dat ook bij onze zittingen in serviceflats en bejaardenhuizen promoten.''

Ouderenorganisaties als de Unie KBO, ANBO en PCOB zijn vorig jaar in opstand gekomen tegen het pinbeleid van de meeste grootbanken. Cliënten die geld willen opnemen, zijn tegenwoordig gedwongen dat via de geldautomaat te doen. Alleen als het gaat om een groot bedrag, meestal boven de 500 euro, kan de klant nog aan het loket terecht. Ouderen voelen zich vaak onveilig bij de geldautomaat en missen het praatje aan de balie. Friesland Bank is hier op ingesprongen. Ruim drie jaar geleden is de bank begonnen met het geven van pincursussen, voor ouderen. Met behulp van simulatieapparaten konden bejaarden kennismaken met de geldautomaat en het gebruik van de pinpas. ,,Dat heeft er toe geleid dat er meer oudere mensen zijn gaan pinnen bij ons.'' De kantoren van Friesland Bank hebben altijd een geldautomaat binnenshuis. ,,Er is altijd iemand aanwezig die en klant kan helpen. Ook hebben we speciale kantoorpassen, voor mensen die echt niet kunnen pinnen, bij voorbeeld visueel gehandicapten. Zij kunnen met die pas gewoon aan de balie geld ophalen.''

Bij Anna van der Laan, een 84-jarige bewoonster van serviceflat Heerenhage, kan Friesland Bank niet meer kapot. ,,Ik kom de deur niet meer uit. Eerst ging de Postbank hier weg, en later ook de ABN. Gelukkig is Friesland Bank gebleven, wat had ik anders gemoeten?''