Verlies van Martinair in 2001 beperkt

Martinair heeft vorig jaar een omslag in zijn vrachtvervoer gemaakt, van het Verre Oosten naar Afrika. Mede hierdoor slaagde Martinair erin om het verlies over 2001 beperkt te houden tot 13 miljoen euro.

,,Afrika is een absolute groeimarkt'', aldus president-directeur Arie Verberk vanochtend tijdens de presentatie van de jaarcijfers van de luchtvaartmaatschappij. ,,Met Nairobi, Harare en Johannesburg als belangrijkste aanvliegpunten.'' Binnen de verdeling van de vrachtomzet steeg Afrika van 17 procent in 2000 naar 26 procent in 2001. Voor dit jaar verwacht Martinair nog eens een forse stijging van het vervoer van vracht via Afrika. Martinair vervoert vooral landbouwproducten van en naar Afrika.

Martinair – vijftig procent van de omzet komt uit de vracht, vijftig procent uit het passagiersvervoer – boekte een negatief resultaat van 13 miljoen euro over 2001 en noemt dit `een beperkt verlies'. Ten opzichte van 2000 (verlies 34 miljoen euro) is dit een verbetering van 21 miljoen euro. Opmerkelijk is dat Martinair uitgerekend in het tweede halfjaar een positief bedrijfsresultaat had. ,,11 september had voor ons geen dramatische gevolgen'', aldus Verberk. De netto-omzet in 2001 daalde van 874 miljoen euro in 2000 naar 839 miljoen, maar ook de bedrijfskosten liepen terug van 908 miljoen naar 840 miljoen euro. Martinair benadrukte dat de gedaalde kerosineprijs met name in het laatste kwartaal sterk heeft bijgedragen aan het drukken van de kosten.

Het jaar 2000 was voor Martinair een rampjaar. In 1998 en 1999 boekte het bedrijf nog een behoorlijke winst, respectievelijk 23 miljoen en 12 miljoen euro, een jaar later sloeg het verlies toe. Martinair zette vorig jaar een grootscheepse reorganisatie in gang onder de naam Red Alert. Onrendabele vakantiebestemmingen, met name in het Caraïbisch gebied en het Verre Oosten, werden geschrapt. ,,Daar konden we geen droog brood verdienen'', zegt Verberk. De tarieven naar andere gebieden gingen sterk omhoog met vijftien tot achttien procent. Martinair wil niet langer de prijsconcurrentie aangaan met goedkope maatschappijen. Verberk: ,,Wij bieden kwaliteit en daarvoor moet men betalen.''