KLM weert 37 potentiële drugskoeriers

KLM heeft gisteravond 37 passagiers geweerd van de vlucht tussen Schiphol en Curaçao. De marechaussee gaf KLM een negatief advies om hen te vervoeren, omdat zij vermoedt dat het om drugskoeriers gaat.

De marechaussee is gisteren begonnen met het stelselmatig ondervragen van passagiers die de KLM-vlucht tussen Schiphol en Curaçao nemen. Wanneer zij vermoedt dat het om een bolletjesslikker gaat, zal voor deze persoon een negatief advies worden afgegeven. De KLM, die op deze ondervraging had aangedrongen, zal potentiële bolletjesslikkers van haar passagierslijst afvoeren.

Naast de 37 potentiële bolletjesslikkers die zijn geweigerd, kwamen vijftig van de in totaal 230 passagiers niet voor de vlucht opdagen. De passagiers worden door medewerkers van het Schiphol-team van de marechaussee bij het inchecken in een afgeschermd gebied apart genomen en ondervraagd. De 37 geweigerde passagiers krijgen hun geld terug.

Volgens woordvoerder Hugo Baas van KLM is de regel ingevoerd op aandringen van KLM. ,,De problemen aan boord werden zo groot dat wij maanden geleden justitie om een oplossing vroegen. Zij zijn verantwoordelijk als het om drugskoeriers gaat. We hebben toen samen geprobeerd het probleem op te lossen.''

De KLM is zelf al aan het begin van het jaar begonnen een aantal vluchten uit te rusten met particuliere beveiliging. Met succes, zegt Baas. ,,De overlast op deze vluchten werd teruggedrongen. Daarom hebben we deze beveiliging nu op alle vluchten van en naar Curaçao ingevoerd.''

Volgens woordvoerder Jos Sengen van de marechaussee beschikt de dienst over de ervaring om een goede inschatting te kunnen maken of iemand een potentiële drugskoerier is of niet. Sengen benadrukt dat er wat betreft het preventief weren van pasagiers niets nieuws onder de zon is. De marechaussee geeft al jaren dergelijke adviezen, maar heeft nu haar aandacht gericht op de drugskoeriers.

De regels zijn voorlopig voor onbepaalde tijd ingevoerd. Volgens woordvoerder Baas van KLM hebben de controles tot nu toe nog niet voor veel vertraging gezorgd. Mede doordat passagiers was gevraagd zich drie uur vantevoren te melden, in plaats van de gebruikelijke twee uur inchecktijd, kon het toestel gisteren op tijd vertrekken. Aan het einde van de week zal een eerste voorzichtige evaluatie volgen om te kijken of het initiatief succes heeft gehad.

Volgens de marechaussee en KLM is juridisch niets mis met de constructie. De marechaussee geeft aan de hand van haar bevindingen enkel een advies af aan de vervoerder, in dit geval KLM. Zij nemen verder geen maatregelen. KLM benadrukt dat zij op basis van haar vervoersvoorwaarden altijd iemand kan weigeren, zodra er een redelijk vermoeden is dat deze persoon problemen zou kunnen veroorzaken.

Dat de marechaussee de ondervragingen uitvoert, ligt volgens Baas aan de expertise van de marechaussee. ,,Zij zijn goed onderlegd en geëquipeerd om dit soort taken uit te voeren. Wij zijn overigens als particuliere organisatie niet bevoegd tot opsporing en aanhouding. Ook daarom hebben wij altijd een duidelijke scheiding willen aangeven tussen KLM en politie.''