Grolsch valt Breezers aan

Bierbrouwerij Grolsch introduceert volgende maand een nieuw biermerk, Zinniz, dat de concurrentie aangaat met Breezer. Deze licht-zoete alcoholische drank van fabrikant Bacardi werd in twee jaar zeer populair bij jongeren. Zinniz werd gisteren gepresenteerd door bestuursvoorzitter J. Troch van Grolsch.

De drie smaken Zinniz zijn vanaf half mei in een beperkt aantal horecagelegenheden verkrijgbaar en in supermarkten. Grolsch besloot Zinniz te ontwikkelen, omdat jongeren de laatste jaren minder bier drinken. Ze vinden het te bitter en te weinig dorstlessend.

Om te voorkomen dat jongeren Grolsch associëren met dertigers en traditioneel bier, bedacht de brouwerij een nieuwe naam die appeleert aan geheimzinnigheid en fris. Zinniz wordt verpakt in zogenoemde long-necks, dat bij jongeren het meest geliefde type flesje is. Een flesje kost 0,99 euro. In de winkel is Zinniz ook in blik verkrijgbaar voor 0,65 euro per stuk.

Grolsch heeft ruim een jaar gewerkt aan het project-Zinniz. Daarbij werden diverse smaken getest op duizenden jongeren. Het bedrijf verwacht dat in 2006 200.000 hectoliter Zinniz per jaar wordt verkocht, 10 procent van de totale bieromzet van het Enschedese concern.