Onbegrip bij Corus over vertrek van ex-top IJmuiden

,,U heeft nu met eigen ogen kunnen zien dat het hier beslist niet allemaal kommer en kwel is'', zegt Stuart Pettifor, de op één na hoogste baas van het Brits-Nederlandse staalconcern Corus. Het mag duidelijk zijn: Corus heeft met de bedrijfsbezoeken aan de moderne staalfabriek van het voormalige British Steel in Scunthorpe en Steelpark Wolverhampton zijn beste beentje voorgezet. In Steelpark bedient het de autoindustrie volgens eigen zeggen met de `meest geavanceerde lasertechnieken ter wereld'. Er bestaat in Engeland dan ook weinig begrip voor het geweeklaag uit IJmuiden dat het voormalige Hoogovens wordt verkwanseld aan British Steel. Daar is dankzij reorganisaties, massaontslagen en de hoge koers van het Britse pond, de afgelopen twee jaar ruim 2,8 miljard euro verlies geleden.

Sterker nog; IJmuiden mag volgens Pettifor wel eens de hand in eigen boezem steken. Het opstappen van de Nederlandse bestuursleden Aad van der Velden en Franswillem Briët bij Corus wordt door Pettifor min of meer beschouwd als `desertie'. ,,They deserted the ship'', zegt Pettifor. ,,En waarom? Het is me nog steeds een raadsel. De voorzitter heeft de Nederlandse bestuursleden nadrukkelijk gevraagd aan te blijven.''

Om er vilein aan toe te voegen: ,,Het vereist natuurlijk de nodige kwaliteit wanneer je een functie op dit niveau bij Corus vervult.''

Wellicht zijn de naweeën van de fusie de frustraties van een klein land meent Pettifor. ,,Ik heb het in Zweden ook meegemaakt toen Volvo werd verkocht. Het leek wel of er een nationale ramp had plaatsgevonden.''

Dat ook de Nederlandse topman Fokko van Duyne en zijn co-voorzitter John Bryant door de commissarissen van Corus naar huis zijn gestuurd wordt ,,bedrijfsstrategie'' genoemd door Pettifor, die ook geen enkel begrip kan opbrengen voor het feit dat het voormalige Hoogovens vast wilde houden aan de zogeheten `meermetalen-strategie' van staal en aluminium. ,,We zijn te klein in aluminium om een rol van betekenis te spelen in deze sector. Dan kun je de zaak beter van de hand doen. Want het is een fabeltje dat je in de autoindustrie meer kunt doen als je naast staal ook aluminium verkoopt.''

De aluminiumdivisie van Corus staat voor een bedrag van ongeveer 1,6 miljard euro in de verkoop. Een koper heeft zich tot dusver niet gemeld. Pettifor ontkent dat Corus de opbrengst van het aluminium nodig heeft omdat de banken hebben geëist dat Corus zijn schuldenlast van 1,6 miljard euro moet terugbrengen. ,,Dat is ook niet nodig'', zegt pr-directeur David Jackson. ,,IJmuiden is – niet alleen vanwege zijn unieke lokatie – een fabriek waar iedereen in de staalindustrie jaloers op is. We hebben als Corus gereorganiseerd en de prijzen trekken licht aan. In zo'n situatie hoef je beslist niet te wanhopen.''