Nokia boet aan slagkracht in

Heeft Nokia zijn beste tijd gehad? Beleggers maken zich zorgen dat Nokia volgende week bij de bekendmaking van zijn resultaten over het eerste kwartaal zijn verwachtingen voor de rest van het jaar zal bijstellen. Op grond van de voorspellingen die het concern vorige maand over het eerste kwartaal deed, moeten er bergen verzet worden om de omzet van de divisies voor netwerken en mobiele telefoons dit jaar met zo'n 15 procent te laten groeien, zoals Nokia had voorspeld.

Volgens Dresdner Kleinwort Wasserstein (DKW) moet de omzet van de netwerkdivisie de komende drie kwartalen op jaarbasis met 30 procent stijgen om de verwachtingen waar te maken. Maar Nokia heeft niet voorzien dat de Chinese markt voor infrastructuur plotseling zou verslechteren.

Hoe zit het dan met de divisie voor mobiele telefoons, die volgens de berekeningen van DKW nu 22 procent moet groeien om de omzetdoelstelling te halen? Dat wordt een lastige klus. Dit kan het eerste jaar worden waarin de verkopen aan mensen die al een mobiele telefoon hadden hoger uitvallen dan die aan nieuwe gebruikers. Daardoor wordt de bedrijfstak kwetsbaarder voor schommelingen in de wereldeconomie, die later dit jaar net zo makkelijk verder kan wegglijden als zich spectaculair herstellen. De nieuwe serie toestellen van Nokia moet uitkomst brengen. Maar de legendarische degelijkheid van het bedrijf is wellicht verleden tijd: een door een derde partij geleverd onderdeel heeft bij bepaalde modellen problemen veroorzaakt.

Nokia geeft ook eindelijk toe dat zijn winstmarge van 20 procent waarschijnlijk onhoudbaar is. De bedrijfstak beweegt zich van een verticaal geïntegreerd naar een horizontaal productiemodel, waarbij bedrijven zich toeleggen op de vervaardiging van één specifiek onderdeel. Net als bij pc's dreigt deze ontwikkeling te leiden tot lagere winstmarges.

Deze dreiging hing al langer in de lucht. Maar een nieuwe joint venture van Microsoft en Intel op het gebied van de technologie voor `intelligente' telefoons heeft de aandacht van beleggers erop gevestigd. Ondertussen raken mobiele aanbieders steeds geïrriteerder over het dienstenpakket dat Club Nokia aanbiedt. De aanbieders zien het als een bedreiging voor hun eigen activiteiten op dit gebied. Als je al deze risico's bij elkaar optelt, lijkt Nokia op een niveau van 3,2 maal de omzet over 2002 nog steeds aan de dure kant.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.