Elk modemerk een eigen sportschoen

Jetty Ferwerda ziet op straat voornamelijk sportschoenen voorbijgaan - ook aan de voeten van vijftigers.

Negen van de tien paar voeten die je op straat passeren, zijn gestoken in sportschoenen. De sneaker heeft in tien jaar tijd flink wat terrein veroverd. Behoorde hij lange tijd vooral tot het uniform van rappers, hiphoppers en skaters, tegenwoordig lopen zelfs vijftigers in sportschoenachtige modellen.

Loop een willekeurige schoenwinkel binnen en de glimmend leren bowlingschoenen, of wat daarop moet lijken, schitteren je tegemoet. Ook gesignaleerd: op Formule-1 geïnspireerde enkelhoge schoenen en enkelhoge Converse All-Star-imitaties met een rubberen naaldhakje. En toch, de echte liefhebbers kiezen voor de gouwe ouwe.

Een middagje turven op straat levert tientallen modellen van Puma, Adidas, Converse en Nike op, in goud, zilver, bruin, wit. Klassiekers - Adidas brengt sinds een aantal seizoenen oude modellen als nieuw op de markt zoals de hip-hop/basketbalschoen Attitude Hi uit 1986 - of juist de meest actuele modellen die meestal met veel moeite uit het buitenland worden gehaald. En natuurlijk heeft elk modemerk zo'n beetje z'n eigen sportschoenen, Prada bijvoorbeeld, maar ook Dolce & Gabbana en Yamamoto die daarvoor nauw heeft samengewerkt met Adidas (zie foto). Het toppunt van exclusiviteit zijn modellen die in een gelimiteerde oplage verkrijgbaar zijn, of die je zelf kunt vol stiften.

Terug naar de straat. Tilburg dit keer, waar we onder andere Dennis van den Broek tegenkomen, creative director van een webdesignbureau. Hij draagt model Mostro van Puma. Ze zien eruit als comfortabele pantoffeltjes.

,,Dat zijn het ook. Ik paste die van een vriend en ze zaten zo lekker, dat ik meteen een paar voor mezelf wilde hebben. Als deze versleten zijn, koop ik weer dezelfde. Al zal dat moeilijk gaan, want ze passen hun schoenenlijn steeds weer aan. Ik hou het bij via hun website, www.puma.com.''