Theaterprijzen overwegen samenwerking

Theaterproducent Joop van den Ende is met de vereniging van theaterdirecteuren (VSCD) in gesprek over een combinatie van de toneel- en de musicalprijzen die jaarlijks worden uitgereikt.

De VSCD is de organisator van de toneelprijzen, waaronder de Louis d'Or en de Theo d'Or voor de beste acteur en actrice van het seizoen, terwijl Joop van den Ende de initiatiefnemer en financier is van de John Kraaijkamp Musical Awards. Beide partijen zeggen nog niet te weten wanneer er sprake zal zijn van een ,,daadwerkelijke samenwerking''.

Van den Ende heeft bij de VSCD aangeklopt omdat hij een voorstander is van nauwere banden tussen het toneel en de musical. ,,Ik zou willen dat die meer naar elkaar toe groeien, zoals in Engeland en Amerika, waar grote acteurs ook in musicals staan en toneelregisseurs ook musicals regisseren,'' zegt hij. ,,Ook lijkt het me goed de toneelprijzen meer uitstraling te geven naar een groter publiek. Zoals het nu gaat, hebben ze nul komma nul glamour.''

Het voorstel van Van den Ende past in het beleid om ,,de prijzen als marketingmiddel te hanteren,'' aldus Thomas Smit, manager van het Bureau Promotie Podiumkunsten van de VSCD. ,,Ons streven is de toneelprijzen meer ruchtbaarheid te geven.''

Van de John Kraaijkamp Musical Awards wordt jaarlijks een grotendeels door Van den Ende betaalde tv-show gemaakt, die rechtstreeks wordt uitgezonden door RTL4. De uitreiking van de toneelprijzen is de laatste tijd slechts twee keer op de televisie geweest – bij Hanneke Groenteman in De Plantage en in een AVRO-programma, in combinatie met de Publieksprijs.

,,Daarna is het nooit meer echt gelukt,'' zegt Smit. Begin jaren tachtig heeft de VSCD zelf een paar keer een musicalprijs toegekend, als onderdeel van de toneelprijzen, maar daar kwam een eind aan omdat er in die tijd weinig musical-aanbod was. Wel zijn de toneelprijzen sindsdien aangevuld met prijzen voor mime en jeugdtheater.

Op de keuze van de jury voor de Musical Awards van dit jaar is veel kritiek gekomen. Van de 30 nominaties zijn er twaalf toegekend aan medewerkers van Van den Ende-producties. De producent bestrijdt dat de jury – bestaande uit de actrice Anne-Wil Blankers, criticus Jacques d'Ancona, presentator Hans van Willigenburg en de theaterdirecteuren Tom Odems en Rob Wiegman – niet onafhankelijk zou zijn. Zo ging de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol in het eerste jaar naar Liesbeth List voor Piaf, een productie van Albert Verlinde, terwijl Van den Ende toen de voorkeur gaf aan Pia Douwes of Simone Kleinsma uit zijn eigen stal.

,,Het stoort me als er wordt gesuggereerd dat de jury bij mij aan het handje loopt,'' zegt hij. Na de uitreiking op 22 april besluit hij over voortzetting van de prijs, die hij drie jaar geleden voor drie jaar zeker heeft gesteld.

Thomas Smit stelt voor de jurering alvast bij de VSCD onder te brengen: ,,Dan ben je meteen af van de kritiek dat het niet geloofwaardig zou zijn.'' Over een verder samengaan worden nu ,,oriënterende gesprekken'' gevoerd, bevestigt hij. Van den Ende vermoedt ,,dat we nog wel twee, drie jaar verder zijn vóór het zo ver is.''