NS: tourniquets op grote stations in 2007

De NS wil dat alle grote en middelgrote stations in Nederland eind 2007 voorzien zijn van toegangspoortjes. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van de nog in te voeren chipkaart voor het openbaar vervoer. De poortjes moeten vooral zwartrijders, verantwoordelijk voor meer dan de helft van de problemen in de trein, weren.

Een reiziger voert op een station bij het toegangspoortje zijn chipkaart in en wordt daar geregistreerd. Wanneer hij het perron van zijn aankomststation verlaat, gaat hij opnieuw door een poortje heen. Daar wordt direct zijn reis afgerekend.

Een woordvoerder van de NS legt uit dat de spoorwegen het systeem gefaseerd willen invoeren, mede omdat het veel werk is de stations aan alle kanten af te sluiten. ,,We beginnen met Amsterdam en omgeving. Daarna volgt de gehele Randstad en tot slot de rest van het land.'' Tot het systeem overal is ingevoerd, moeten reizigers nog een gewoon kaartje kopen.

Een woordvoerder van de NS kan niet ontkennen dat zwartrijden dan nog steeds mogelijk is. ,,Het is vrijwel onmogelijk om de kleine stations helemaal af te sluiten zodat je alleen via een poortje het perron op kunt. Maar op het moment dat iemand zijn kaartje wel heeft ingevoerd maar niet betaalt, zal hem achteraf een dagkaart in rekening worden gebracht.'' De NS benadrukt dat daarom controle op het spoor altijd nodig blijft.

Reizigersorganisatie Rover staat op zich positief tegenover toegangspoortjes op stations. Woordvoerder Rikus Spithorst: ,,Tourniquets zijn een goede oplossing om zwartrijders op een efficiënte manier tegen te gaan. In de metro van Londen functioneert het bijvoorbeeld prima.''

Het Achterhoekse openbaarvervoerbedrijf Syntus ziet niets in het gebruik van poortjes om reizigers te controleren. ,,Wij passen `vliegende controle' toe, dat werkt gewoon veel beter. Door het schrikeffect van plotselinge controle durven reizigers het risico niet te nemen zwart te rijden'', aldus een medewerker van Syntus.

Openbaarvervoerbedrijf NoordNed rijdt treinen op de regionale spoorlijnen in Friesland en Groningen. `Mobiele service-en controleteams' controleren steekproefsgewijs de kaartjes van de reizigers.

Voorlichter E. Krikke vindt de tourniquets onvoldoende: ,,Er zal altijd controle in de trein zelf moeten blijven. Dat is ook een stukje service naar de reiziger toe. Zulke initiatieven kunnen nooit de controleurs in de trein zelf vervangen.''