Marokkaanse verstekelingen tussen de kledingrekken

In de havens van Marokko worden buitenlandse vrachtwagens belaagd door gewapende overvallers en verstekelingen. Een dak van staal en een groot slot houden de illegale migranten niet tegen. `Het zijn net mieren.'

In Marokko zijn Europese vrachtwagens steeds vaker het doelwit van gewapende bendes van overvallers en verstekelingen. Met zagen, beitels en kniptangen dringen ze binnen en verstoppen zich tussen de lading, veelal rekken met kleding. Van de dertig vrachtwagens van het Nederlandse bedrijf Breda Transport die wekelijks op en neer rijden naar Marokko krijgt de helft te maken met pogingen tot inbraak, aldus lokaal manager M. de Reuver in Tanger. Op gemiddeld één vrachtwagen per week is het raak en loopt de lading schade op. ,,We hebben de daken van staal gemaakt en grote sloten op de deuren aangebracht'', zegt De Reuver. ,,Maar het zijn net mieren.''

Europese vrachtvervoerders zoals Breda Transport hebben de problemen al eerder aangekaart bij het Marokkaanse ministerie van Transport. Vorige week heeft de Britse ambassadeur in Marokko schriftelijk zijn beklag gedaan bij de autoriteiten in Rabat en de EU ingelicht. De vracht wordt vernield en geroofd en de chauffeurs worden bedreigd, volgens de klacht. De gewaarschuwde politie komt doorgaans te laat en treedt nauwelijks op. Volgens de Britse ambassadeur bedreigt de situatie de buitenlandse investeringen in textielondernemingen in Marokko: steeds minder chauffeurs zijn bereid op Marokko te rijden en de verzekeringspremies van de vracht zijn duurder geworden.

De Reuver van Breda Transport bevestigt dat ook de Nederlandse transportondernemers die op Marokko rijden met groeiend problemen kampen. Vooral de bedrijven die textiel vervoeren hebben in toenemende mate last van Marokkanen die zich in de vrachtwagens verbergen om illegaal de Straat van Gibraltar over te steken. Met name in de haven van Tanger, maar ook in Fez en nabij Rabat worden de vrachtwagens op de industrieterreinen belaagd. ,,Wij laden hangende confectie en als die gasten eenmaal binnen zijn is het vaak moeilijk ze terug te vinden'', aldus De Reuver. Een belangrijk deel van de goederen loopt schade op als de verstekelingen de kleding naar beneden trekken en in de wagens hun behoefte doen.

De transportondernemers hebben de afgelopen jaren veel geld en moeite geïnvesteerd in de beveiliging van de vrachtwagens, aldus De Reuver. ,,Maar ze komen soms zelfs rijdend op brommertjes achter de wagen aan en forceren de deuren. Ze hebben vaak maar een opening van twintig centimeter nodig om binnen te dringen.'' Eenmaal in Spanje willen de meeste verstekelingen eruit. ,,Dan begint het benauwd te worden. Soms kloppen ze op de wand, soms proberen ze via het dak of de bodem weg te komen.'' Eenmaal werd een illegale immigrant pas in Nederland ontdekt.

Enkele uitzonderingen daargelaten treedt de politie volgens De Reuver nauwelijks op. ,,En als die jongens worden vastgenomen staan ze na een nacht op het bureau weer op straat.'' De Reuver hoopt op een strengere aanpak en een aanpassing van de wetgeving.

De afgelopen jaren worden in Spanje steeds vaker Marokkaanse jongens ontdekt in vrachtwagens. Soms verbergen zij zich zelfs in wielkasten of het motorcompartiment. Het is daarbij al meer dan eens tot fatale ongelukken gekomen, waarbij de slachtoffers stikten of onder de wielen kwamen.