Grote reorganisatie bij NS Reizigers

De Nederlandse Spoorwegen willen een reorganisatie uitvoeren waarbij circa 7.000 medewerkers van NS Reizigers een andere baan, vaker op het station dan in de trein, moeten accepteren. Op veel treinen wil NS conducteurs schrappen.

In ruil voor het accepteren van een andere functie, krijgen de medewerkers van NS Reizigers een werkgarantie tot 2010. Dat is vandaag bekendgemaakt in het bedrijfsblad De Koppeling.

Vorig jaar leidden plannen van de directie diensten te veranderen tot grote consternatie. Het personeel was tegen het zogenoemde `rondje om de kerk', het rijden van vaste routes.

NS spreekt van een koerswijziging die onvermijdelijk is om te kunnen concurreren op de 22 spoorlijnen die de komende jaren worden verkocht. Verliest NS al deze lijnen aan andere partijen, dan verdwijnt een derde van het aantal banen.

Maar zelfs als NS alle lijnen behoudt, moet een kwart van het personeel van NS Reizigers van functie veranderen. Op de trajecten die al zijn uitbesteed rijden de exploitanten NoordNed en Syntus al grotendeels zonder vaste conducteurs. Ook de chipcard, een elektronisch vervoerbewijs, dat vanaf 2007 zal worden ingevoerd, maakt een groot aantal banen overbodig. Op termijn komen er toegangspoortjes op de stations waardoor er in de trein niet meer hoeft te worden gecontroleerd.

Ook voor het openen en sluiten van deuren zijn geen conducteurs meer nodig. In de nieuwe treinen die vanaf komend jaar gaan rijden, kan een machinist dat doen. Volgens Han Noten, directeur personeel NS Reizigers, blijven de nieuwe treinen veilig. De deuren blokkeren automatisch als er iets of iemand tussenzit.

Op sociaal onveilige trajecten, zoals Heerlen-Aken en de Schiphollijn, blijven conducteurs voor de veiligheid van de reizigers. Op de overige lijnen verdwijnt de conducteur. Daar komen `vliegende controleploegen'.

Voor alle conducteurs, treinsurveillanten en machinisten betekent de reorganisatie concreet dat zij bereid moeten zijn naar een andere standplaats te verhuizen als er op hun huidige werkplek geen werk meer is.

Voorzitter G. Wold van de ondernemingsraad van NS Reizigers zegt dat de plannen bij het personeel een ,,enorme schok teweeg hebben gebracht''. Maar hij is wel blij dat de directie duidelijkheid verschaft. Hij wil wel van de minister weten ,,of dit echt is wat ze wil''. ,,Dit wordt als een bom door de directie bij ons neergelegd. We willen de plannen eerst rustig bestuderen.''

Reizigersorganisatie Rover is pertinent tegen, zegt voorzitter Rudy Schoonveld. Hij vindt het ongelooflijk dat de spoorwegen conducteurs schrappen terwijl elders in de maatschappij de roep om meer veiligheid klinkt. Hij vindt het ook onaanvaardbaar dat de service aan treinreizigers wordt teruggeschroefd. [Vervolg NS: pagina 3]

NS

Vankan: 'Er zijn nog heel veel vragen'

[Vervolg van pagina 1] Vakbondsbestuurder Hubert Vankan van de als meest radicaal bekendstaande bond VVMC, wil nog geen ,,heftige reactie'' geven. ,,Het spreekt vanzelf dat deze plannen hevige gevolgen hebben voor onze achterban. Maar laten we eerst afwachten en de directie precies laten vertellen wat ze wil.''

Hij zegt wel alvast te willen onderzoeken hoe genereus de werkzekerheidsgarantie die NS het treinpersoneel nu biedt in de praktijk is. ,,Ik wil weten of het geen sigaar uit eigen doos is'', zegt Vankan. ,,De uitstroom van ontevreden en ouder personeel is momenteel heel hoog. Als ook nieuw personeel, dat momenteel nog geworven wordt, slechts een contract voor bepaalde tijd krijgt, is het voor NS wel heel gemakkelijk werkzekerheid voor het overblijvende personeel te bieden.''

Verder betwijfelt hij of conducteurs en machinisten bereid zijn hun functie helemaal op te geven en te verruilen voor iets compleet anders.

,,Ik denk bijvoorbeeld niet dat ze bereid zijn naar de nieuwe concessiehouders over te stappen als die een lijn overnemen. Niet als dat betekent dat ze acht uur per dag op dezelfde lijn heen en weer moeten rijden.

Een andere vraag is: hoe kun je mensen van NS Rezigers een baan aanbieden bij een ander bedrijfsonderdeel zonder in conflict te komen met het personeel daar? Er zijn nog heel veel vragen.''