Flor dirigeert intiem concert voor een lege zaal

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest speelt dezer dagen onder leiding van Claus Peter Flor een zeldzaam fijnzinnig concert in melancholieke kamermuziekstijl. Mozarts bescheiden tinkelende Pianoconcert nr. 12, KV 414 wordt omlijst door de weemoedige Trauersymphonie van Joseph Martin Kraus en het Adagio uit de onvoltooide Tiende symfonie, ook kamermuziek in etherische afscheidssfeer, zij het op wat grotere schaal.

Opmerkelijk is bovendien het optreden van de nu 73-jarige Leon Fleisher, in 1952 de eerste Amerikaanse winnaar van het Koningin Elisabeth Concours. Lang geleden onderbrak Fleisher zijn carrière als wonderkind om les te nemen bij de legendarische Arthur Schnabel en in 1965 stopte hij met optredens wegens problemen met zijn rechterhand. Dertig jaar later begon Fleisher weer te spelen, vooral het ook in Rotterdam klinkende Pianoconcert nr. 12 van Mozart.

Fleisher viert zijn herwonnen vaardigheden op geserreerde wijze. Telkens als hij even niet hoeft te spelen, keert hij zijn rug naar het publiek en volgt hij het orkest met intense aandacht. Uit licht en elegant spel blijkt zijn pure en simpele geluksgevoel in de blessuretijd van zijn loopbaan.

De licht verheven treurstemming in Trauersymphonie van Kraus (1756-1792) ligt dichtbij Mozarts broze muziek. Kraus, de hofcomponist van de verlichte Zweedse koning-kunstenaar Gustav III, heeft vrijwel dezelfde jaartallen als Mozart (1756-1791) en kende hem ook, net als andere Weense componisten als Haydn, Salieri en Gluck. De Trauersymhonie schreef hij kort voor zijn eigen dood voor de begrafenis van zijn koning, vermoord op een gemaskerd bal in de opera van Stockholm. Verdi vereeuwigde die koningsmoord in Un ballo in maschera. Kraus' opstijgende muziek beweegt zich tussen Mozarts Requiem en Haydns Die sieben letzte Worte unserer Erlösers am Kreuze. Soms klinken wringende hoorns, die vooruitwijzen naar de getourmenteerde passages in Mahlers Adagio uit de Tiende symfonie, dat de aarde verder zo sereen ontstijgt.

De kamermuzikale sfeer tijdens dit prachtig gespeelde concert was uiterst geconcentreerd, intiem en breekbaar, ook omdat de Grote Zaal van De Doelen zelden zó leeg was. De meeste Rotterdamse muziekliefhebbers zongen in de Kuip.

Concert: Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Claus Peter Flor m.m.v. Leon Fleisher, piano. Programma met werken van J.M. Kraus, W.A. Mozart en G. Mahler. Gehoord: 11/4 De Doelen Rotterdam.

Herh.: 12/4, aldaar.