Susan Graham

Je moet het maar kunnen. Zingen als een schalkse verleidster. De stem laten twinkelen in een versierderig spel van tekst en melodie, maar steeds als een échte vamp afstand bewaren. De Amerikaanse mezzosopraan Susan Graham bewees zich in februari een meesteres in die kunst tijdens haar recital in de kleine zaal van het Concertgebouw. Zij bestendigt die indruk op deze cd met charmante Franse operette aria's uit de jaren dertig, van weinig bekende componisten als Moïses Simons, Reynaldo Hahn en André Messager. Want met Jacques Offenbach, die operette introduceerde, hield het genre zeker niet op.

Onder dirigent Yves Abel, specialist in Frans repertoire, verzorgt het City of Birmingham Symphony Orchestra mousserende begeleidingen. Ruimte voor vlammend drama en reflectie is er ook, maar dominant is hier de roze sfeer van wapperende rokjes, geheime minnaars en exclamaties als `Mon Dieu, c'est bête un homme!' Typerend is het trio Ô mon bel inconnue, waarin Graham niet één- maar driestemmig smacht, in dialoog met een melancholiek deinende viool. In slechte handen spreekt dit repertoire weinigen aan, een ras-performer als Susan Graham slaat alle vooroordelen over het genre uit handen met onbekommerdheid als wapen.

`French Operette Arias' door Susan Graham en het City of Birmingham Symphony Orchestra o.l.v. Yves Abel (Erato, 0927-42106-2).